درخواست مدعیان حقوق زنان برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

درخواست مدعیان حقوق زنان برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل
يکشنبه 8 آبان 1401 - 18:58

برخی چهره‌های زن شناخته شده مثل هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور در ادامه تلاش‌ها در حمایت از اغتشاشات در ایران، خواستار اخراج فوری ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد شدند.

العالم - آمریکا

در ادامه تلاش‌ها در حمایت از اغتشاشات در ایران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره امروز یکشنبه (۳۰ اکتبر) خود نامه‌ای سرگشاده را منتشر کرده که در آن برخی چهره‌های زن شناخته شده مثل هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد شده‌اند.

به نوشته یاهو نیوز، این اقدام، «رهبران زن جهان در تجارت، سیاست، وکالت و هنر شامل هیلاری کلینتون، کریستیا فریلند معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی کانادا، کریستین لاگارد رهبر اقتصادی و سیاسی، میشل اوباما و لورا بوش همسر جورج بوش چهل و سومین رئیس‌جمهور آمریکا و زنان دیگر از ۱۴ کشور را شامل می‌شود». به ادعای این گزارش، در چند روز اول در دسترس قرار گرفتن، این نامه بیش از ۲۱ هزار امضا جمع کرده و در حال افزایش است.

در این نامه، در اتهام‌زنی بی‌اساس ضد ایرانی و در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران آمده است: خشونت وحشیانه نیروهای امنیتی علیه معترضان مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنیم ... اوایل امسال در میانه ناباوری حامیان حقوق زنان در سراسر جهان، ایران دوره چهار ساله در کمیسیون ۴۵ عضوی مقام زن سازمان ملل را آغاز کرد. این نهاد برجسته جهانی منحصرا به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اختصاص دارد. ظلم سیستماتیک و طولانی‌مدت جمهوری اسلامی ایران باید آن‌ها را از انتخاب در کمیسیون مقام زن رد صلاحیت می‌کرده است».

مدعیان حمایت از حقوق زنان در ادامه این نامه ادعا کرده‌اند «بدون دخالت جهانی در بالاترین سطح، خشونت و تلفات جانی ادامه خواهد یافت و کمیسیون مقام زن هر روز که جمهوری اسلامی ایران عضوی از این نهاد باقی بماند، اعتبار خود را از دست خواهد داد».

آمریکا و کشورهای غربی دیگر از زمان آغاز اغتشاشات در ایران تلاش کرده‌اند با اعمال تحریم‌‌های جدید، تبلیغات رسانه‌ای و موضع‌گیری‌های تند و غیرمتناسب به فضای آشوب در ایران تنفس مصنوعی بدهند.

در همین راستا، دولت آمریکا قصد دارد در جلسه‌ای غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع این اغتشاشات را به بحث بگذارد. خبرگزاری رویترز در یک خبر اختصاصی نوشت ایالات متحده هفته آینده توجه سازمان ملل را به سمت «اعتراضات در ایران» معطوف خواهد کرد.

این خبرگزاری ششم آبان گزارش داد آمریکا و آلبانی چهارشنبه یک همایش غیررسمی در خصوص این موضوع برگزار خواهند کرد. در یادداشتی که رویترز به آن استناد کرده آمده جلسه شورای امنیت روی آنچه «استفاده غیرقانونی از زور علیه معترضان» و تلاش ایران برای «ربودن یا ترور مخالفان در خارج از کشور» تمرکز خواهد کرد.

پیش‌تر، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در واکنش به اخبار منتشره مبنی بر تلاش آمریکا برای برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت این سازمان در خصوص مسائل داخلی ایران اعلام کرد: با توجه به ریاکاری، استفاده از استاندارد دوگانه و اعمال گزینشی حقوق بشر، ادعاهای آمریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن نیت می‌دانیم.

نمایندگی ایران تصریح کرد «بر اساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران، آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است». نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: ایالات متحده و متحدانش به طور مداوم از چنین بستری (سازمان ملل) برای پیشبرد برنامه سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد سوءاستفاده کرده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها