پنجمین انتخابات رژیم موقت صهیونیستی؛ بن‌بست سیاسی همچنان ادامه دارد

پنجمین انتخابات رژیم موقت صهیونیستی؛ بن‌بست سیاسی همچنان ادامه دارد
سه شنبه 10 آبان 1401 - 13:37

با شروع پنجمین انتخابات رژیم موقت صهیونیستی در کمتر از چهار سال، مشخص شد که ما با مبارزه‌ای بین احزاب راستگرا به رهبری بنیامین نتانیاهو و جنبش «نه به نتانیاهو» شامل احزاب چپگرا و راست میانه‌رو است.

العالم - فلسطین اشغالی

نظرسنجی‌ها تا آخرین ساعات قبل از آغاز رای گیری نشان می‌دهد که هر یک از دو طرف تنها می تواند کرسی‌های خود را در کنست حفظ کند؛ بدین معنا که احتمالا 60 کرسی به جنبش نتانیاهو و حدود 52 کرسی به جنبش «نه به نتانیاهو» خواهد رسید، به عبارت دیگر هیچ یک از آنها به تنهایی و بدون کمک اعراب یا طرف دیگر، قادر به تشکیل دولت جدید نیستند.

از هم اکنون نتایج تقریباً مشخص است؛ نتانیاهو ممکن است به اعتبار متحدانش، به‌ویژه افراط‌گرایانی چون بن جفیر و سامتراک بالا روند.

همچنین در جبهه «نه به نتانیاهو»، لاپید ممکن است به اعتبار اتحاد با گانتز بالا رود یا برعکس، اما در صورت هریک از طرفین احتمالا ریزش خواهند داشت.

اما مهمترین امر شگفت انگیز در این قضیه که همه را تحت تأثیر قرار می دهد، نقش مهم و توانایی اعراب در رأی دادن و تصمیم گیری در مورد مسائل به نفع خود است، چنانچه بتوانند با سه بلوک خود در انتخابات به نتیجه مطلوب برسند، برای نتانیاهو که نمی‌خواهد اعراب بیش از هشت کرسی به دست بیاورند، بسیار شوکه کننده خواهد بود، زیرا نتانیاهو تنها از این طریق می‌تواند بیش از شصت کرسی به دست آورد، اما اگر اعراب بتوانند به دوازده کرسی برسند و مجموع رأی این سه بلوک، نتانیاهو را در موقعیت بدی قرار خواهد داد.

پیشتر نتانیاهو به خود می بالید که پشت سر او احزاب راستگرا (احزاب افراطی حریدی، ارتدوکس و حزب راست افراطی به رهبری بن جفیر و سامتراک) محکم ایستاده اند.

برآوردها نشان می دهد که پس از انتخابات وی با گوش دادن به توصیه ها، هرگز به دنبال تشکیل دولت با بن جفیر افراطی نخواهد بود و تلاش خواهد کرد تا درهای جدیدی را برای تشکیل یک دولت به رهبری بنی گانتز و گیدئون سار (راست‌گرایی تندروتر از نتانیاهو) باز کند.

نتانیاهو به خوبی می داند که بن جفیر و سامتراک با باج خواهی، وی را در شرایط سخت و تحقیرآمیز قرار خواهند داد و از جاه طلبی‌های بن جفیر پیرامون وزارت امنیت داخلی آگاه است.

از این رو نتانیاهو در حال حاضر هر دو را تنها ابزاری برای بهتر کردن شرایط خود استفاده می کند، اما یک ساعت پس از اعلام نتایج، اگر مطمئن شود که رئیس این رژیم او را مامور تشکیل دولت می کند، از این افراد فاصله می گیرد.

نتانیاهو می داند تشکیل دولت با متحدان حریدی‌اش، با یک حزب «اسرائیلی» از حزب راستگرایان میانه رو، وجهه دولتش را افراطی نمی کند و بر بار آن نمی افزاید، بلکه برعکس، به آن کمک می کند که برای جهانیان مقبولیت بیشتری داشته باشد.

در حالی که اگر با بن جفیر و سامتراک در تشکیل دولت، متحد شود، فقط او را خسته تر خواهند کرد.

در مورد لاپید می توان گفت که در بهترین حالت، به اعراب و اتحاد با آنها نیاز خواهند داشت؛ وی به دنبال اتحاد با اعراب خواهد بود زیرا گزینه رسیدن به 61 کرسی، برای او و متحدانش تقریباً بدون کمک احزاب عربی به ویژه منصور عباس وجود ندارد.

گفتنی است منصور عباس اخیراً ارتباط نزدیکی با حزب لاپید گانتز برقرار کرده است.

بر این اساس، فرصت لاپید برای تشکیل دولت بستگی به این دارد که حامیانش به او رای دهند یا شاهد نتیجه ای غافلگیر کننده در انتخاب باشد که پیشتر در نتایج نظرسنجی های مختلف لحاظ نشده و قبل از انتخابات آن را رصد نکرده اند.

پربیننده ترین خبرها