ماجرای ربایش القحطانی و توصیه‌ای به رسانه‌های سعودی

ماجرای ربایش القحطانی و توصیه‌ای به رسانه‌های سعودی
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 17:16

او استاد اقتصاد با مدرک دکترا است و در اندیشکده امور دیپلماتیک وزارت خارجه فعالیت می‌کرد که در اواسط سال ۲۰۱۲ به جرم انتقاد از سیاست‌های اقتصادی، توسط مقامات سعودی بازداشت و در سال ۲۰۱۳ دادگاه او را به ۱۰ سال زندان و ممنوع‌السفر به مدت ۱۰ سال دیگر محکوم کرد.

العالم- کشکول

القحطانی قرار بود طی ماه جاری پس از گذراندن دوران محکومیتش آزاد شود، ولی او ربوده شد. این قصه، ماجرای محمدفهد القحطانی، فعال عربستانی است.

ماجرای القحطانی عجیب به نظر می‌رسد ولی این اتفاق، در عربستان سعودی که کودکان زیر سن قانونی را به صورت گروهی اعدام می‌کند بسیار عادی است.

القحطانی امنیت خود و خانواده‌اش را فدای فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و دانشگاهی، کرده است.

موضوع قابل توجه این است که مقامات سعودی مخالفان‌شان را نه تنها زندانی می‌کنند بلکه او را تحت شدیدترین شکنجه‌ها و سرکوب‌ها قرار می‌دهند. القحطانی به عنوان یک دانشگاهی مطرح، در ماه مه گذشته هنگامی که خواب بود از سوی یک زندانی، که بیمار روانی بود، مورد تعرض فیزیکی قرار گرفت، و زمانی‌که او به مدیریت زندان شکایت کرد، او ناپدید شد و از سرنوشت وی اطلاعی نیست و معلوم نیست که آيا او در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد یا در سلول انفرادی.

مقامات سعودی با الگوبرداری از رژیم صهیونیستی، نه تنها زندانیان را مورد شکنجه قرار می‌دهند بلکه خانواده‌ها و نزدیکان آنها را شکنجه روحی و روانی می‌کنند و آنها را از تماس یا دستیابی به اطلاعاتی درباره زندانیان‌شان محروم می‌کنند. همسر دکتر قحطانی از جامعه جهانی، برای اطلاع از سرنوشت این زندانی درخواست کمک کرده است. او در توییتی نوشته است: امیدوارم هرکسی که ذره‌ای از انسانیت در دل دارد و اطلاعاتی درباره همسر ربوده‌شده‌ام، محمد القحطانی دارد، بتواند به ما کمک کند. نگرانی ما به دلیل قطع ارتباط او برای نهمین روز متوالی، به اوج رسیده است. و هیچ‌کس از مسئولان به تماس‌ها و پیام‌های ما پاسخی نمی‌دهد.

پسر محمد فهد القحطانی نیز با انتشار کلیپی ویدیویی نوشته است: جان پدرم در خطر است؛ اودر معرض سرنوشتی مشابه دکتر عبدالله الحمید قرار گرفته است که در داخل زندان‌های عربستان به دلیل سهل‌انگاری پزشکی جان باخت.

ترس و نگرانی پسر القحطانی از جان پدرش یک ترس واقعی است. همه پزشکان زندان‌ها در عربستان سعودی از نهادهای نظامی پاکستان هستند و ماموریت آنها پنهان کردن شکنجه است؛ موضوعی که توسط خود فهد القحطانی فاش شده است.

گفته شده اتهام مطرح‌شده علیه القحطانی این است که او حکومت سعودی را حکومت پلیسی توصیف کرده است. به نظر می‌رسد این فعال سیاسی گزافه‌گویی نکرده است زیرا این حکومت پلیسی است که افراد را بی‌دلیل و یا به دلیل اختلاف‌نظر بازداشت می‌کند و می‌رباید.

واضح است که آنچه مقامات سعودی علیه القحطانی انجام می‌دهند یک جنایت قانونی و جنایت علیه بشریت است و این حق هر زندانی است که بدون توجه به مجازاتش با خانواده و نزدیکان خود ارتباط برقرار کند. از رسانه‌های غربی و همچنین رسانه‌های تحت حمایت ولیعهد سعودی، از جمله شبکه ماهواره‌ای بدنام ایران اینترنشنال می‌خواهیم به جای پرداختن میلیاردها دلار برای کسب اطلاعاتی از بیمارستان‌های ایرانی درباره افرادی که در اغتشاشات جاری در این کشور مجروح شده‌اند، ماجرای محمد فهد القحطانی را پیگیر شوند و خانواده او را از نگرانی و اضطراب برهانند.

پربیننده ترین خبرها