درخواست لبنان برای ارتباط مستقیم با سوریه درباره تعیین مرزهای دریایی

درخواست لبنان برای ارتباط مستقیم با سوریه درباره تعیین مرزهای دریایی
پنج‌شنبه 19 آبان 1401 - 14:16

​​​​​​​معاون رئیس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه تعیین مرزهای دریایی با سوریه در زمان سریع ممکن نیست از دولت لبنان خواست تا برای حل این مسئله مستقیما و علنا با دولت دمشق ارتباط برقرار کند.

العالم - جهان اسلام

«الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که دولت لبنان باید به طور مستقیم و علنی و بدون توجه به اختلافات سیاسی منطقه‌ای با دولت سوریه برای ترسیم مرزهای دریایی ارتباط برقرار کند.

وی افزود، ما باید علنا با دولت سوریه ارتباط بگیریم و مرزهای دریایی را به طور شفاف مشخص کنیم. هر دولتی که در آینده در لبنان سرکار می‌آید باید این وظیفه را بر عهده بگیرد. سوریه و لبنان دو راه متفاوت برای تعیین مرزها پیش گرفته‌اند و بنابراین برخی اختلافات وجود دارد که ممکن است به بیش از 800 کیلومتر برسد.

این مقام پارلمانی لبنان اعلام کرد که لبنان بدون تعیین مرزهای خود با سوریه نمی‌تواند کار حفاری در بلوک 1 و 2 در منطقه شمال را آغاز کند.

الیاس بوصعب با اشاره به اینکه کار مرزبندی دریایی با سوریه نمی‌تواند به سرعت و به طور ناگهانی پس از سال‌ها وقفه انجام شود گفت، سوریه کشوری است که خواسته‌های خاص خود را دارد.

وی همچنین اظهار داشت که بر اساس مختصات جدید مرتبط با مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی طی یک روز توانستیم درباره اصلاح مرزها با قبرس نیز به توافق برسیم.

چند هفته قبل «میشل عون» رئیس جمهور لبنان با «بشار اسد» همتای سوری خود در یک گفتگوی تلفنی توافق کردند که مذاکرات درباره اصلاح مرزها را آغاز کنند.

با وجود اینکه دولت سوریه اولین کشوری بود که از سال 2012 پیشنهاد تعیین مرزهای دریایی شمالی را به لبنان داد، اما لبنانی‌ها همواره به این مسئله بی‌توجه بوده‌اند. این بی‌توجهی لبنانی‌ها به مسئله مرزهای شمالی با سوریه موجب شد تا «بشار الجعفری» نماینده سابق سوریه در سازمان ملل که اکنون به عنوان سفیر این کشور در روسیه انتخاب شده، نامه‌ای اعتراضی به سازمان ملل نوشته و خواستار تعیین مختصات جغرافیایی مرزهای دریایی سوریه با لبنان شود.

از طرف دیگر مسئله مرزبندی دریایی لبنان و سوریه پیش از این همواره در معرض باج‌گیری و تبلیغات رسانه‌ای قرار داشت و مخالفان دمشق تلاش داشتند سوریه را متهم به تجاوز به آب‌های لبنان کنند. اما جدا از سرمایه‌گذاری‌ها و مانورهای سیاسی که برخی روی پرونده مرزهای دریایی لبنان و سوریه انجام می‌دادند، برخی اختلافات فنی نیز میان دو طرف وجود داشت.

منابع آگاه لبنانی در این زمینه تاکید کردند، مسئله تعیین مرزهای دریایی با سوریه قابل حل است اما در صورت بروز اختلافات فنی می‌توان از طرف‌های بین‌المللی کمک گرفت.

در همین زمینه منابع دیپلماتیک به روزنامه الاخبار اعلام کردند، «الکساندر لاورنتیف» نماینده «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرده که مسکو می‌تواند در زمینه فنی به سوریه و لبنان برای تعیین مرزهای دریایی کمک کند.

مرزهای دریایی مشترک میان لبنان و سوریه، 850 تا 900 کیلومتر ارزیابی می‌شود که به دو بلوک یک و دو تقسیم بندی شده است. منابع لبنانی و سوری تاکید دارند که نهایی کردن توافق ترسیم مرزهای دریایی با توجه به مذاکراتی که دو طرف در گذشته داشته‌اند، مانع جدی پیش رو ندارد.

براین اساس، دو طرف می‌توانند با نهایی کردن توافق ترسیم مرزها بهره‌های اقتصادی فراوانی از طریق استحصال منابع نفتی و گازی از میادین موجود در دریای مدیترانه ببرند. لبنان به لطف معادله مقاومت در هفته‌های اخیر موضوع توافق ترسیم مرزها با فلسطین اشغالی را با موفقیت به پایان رساند، مسأله‌ای که در آینده می‌تواند اقتصاد لبنان را از معضلات پیچیده کنونی رها سازد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها