مقدسی در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

تلاش گمرک برای رونق تجارت در کشور/ ترخیص دارو و مواد غذایی در کوتاهترین زمان ممکن/ تشریح شیوه رصد کالاهای وارداتی/ رشد 46 درصدی در ترانزیت خارجی

تلاش گمرک برای رونق تجارت در کشور/ ترخیص دارو و مواد غذایی در کوتاهترین زمان ممکن/ تشریح شیوه رصد کالاهای وارداتی/ رشد 46 درصدی در ترانزیت خارجی
شنبه 21 آبان 1401 - 23:21

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: میزان تبادلات تجاری ایران با طرف عراقی طی 6 ماهه سال جاری حدود 3.5 میلیارد دلار بود و ما هدف گذاری کردیم که این میزان رو افزایش دهیم. 

العالم _ ایران / اقتصادی

علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه العالم، اظهارداشت: گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس سه اصل حکمت، مصلحت و عزت پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری و بر اساس سیاست های تجاری دولت سیزدهم، دیپلماسی گمرکی را با کشورهای دوست و همسایه درنظر گرفته است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در یک سال گذشته یادداشت تفاهم نامه های مهمی را با کشورهای همسایه به امضا رسانده ایم گفت: تفاهمنامه همکاری سه جانبه گمرکی میان کشورهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به امضا رسید که این نشست‌ها موجب دوستی و مودت بین کشورهای همسایه می‌شود زیرا می‌توان تسهیلات تجاری با سرعت بیشتری پیگیری کرد از همین رو بعد از پیگیری‌های متعدد برای سرعت بخشیدن به تشریفات گمرکی و رونق تجارت با کشورهای همسایه به‌ویژه روسیه، این نشست ها، ما را به اهداف نزدیک‌تر می‌کند برای مثال، جمهوری آذربایجان مرز زمینی میان ایران و روسیه است که با ترانزیت از طریق کامیون، کالاها سریع‌تر به مقصد می‌رسند.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه نشست های متعددی با روسای کل گمرکات کشورهای همسایه برگزار شده است، یادآور شد: تمام تلاش گمرک کشور این است تا رونق بیشتری در تجارت ایجاد کنیم از همین رو به زودی نشستی هم با رئیس کل گمرک عراق داریم.

وی افزود: گمرک علاوه بر وظایف درآمدی وظایف مهمی در رونق تجارت و صیانت از بهداشت و استاندارهای کالاهای ورودی و خروجی را برعهده دارد.

مقدسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای اصلی قرار دارد، بیان داشت: کنوانسیونی تحت عنوان تیر داریم، به جهت این که سرعت عمل بیشتر صورت گیرد تا زمان تشریفات ترانزیتی کاهش پیدا کند.

وی گفت: ما در بحث تجارت بین الملل که ترانزیت کالاهای صادراتی را پوشش می دهد، تسهیلاتی را در نظر گرفته ایم. به عنوان مثال اخیرا کالاهایی داشتیم که به صورت حمل ترکیبی درترانزیت رخ داد از جمله کالا از هندوستان به گمرک شهید رجایی در بندر عباس و از آنجا به آستارا و از آستارا به مقصد روسیه حمل شد. اینگونه ترانزیت را حمل ترکیبی می گویند که هم زمینی و هم دریایی است، علاوه بر این نیز کالایی از کشور امارات به ایران و نهایتا به ترکیه ترانزیت شد.

رشد 46 درصدی در ترانزیت خارجی

علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد، در شش ماهه گذشته حدود 7 میلیون تن کالای ترانزیتی صورت گرفت که رشد قابل ملاحظه ای داشت، در محاسباتی که در دولت سیزدهم صورت گرفت و اقداماتی که در خصوص ترانزیت انجام شد، یک رشد 46 درصدی را در رویه ترانزیت خارجی شاهد بودیم.

مقدسی افزود: ما یادداشت تفاهم های متعددی را با کشورهای مختلف در زمینه تبادل تجاری و ترانزیت کالا داشته ایم که خوشبختانه همه این یادداشت تفاهم ها اجرایی شده و یا درحال اجرا است از جمله با کشورهای روسیه، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و سایر کشورها انجام شده که به تسهیل تجارت خارجی و بحث تشریفات گمرکی کمک کرده است.

وی گفت: ما تسهیلات 18 گانه ای را برای ترانزیت از جمله رویه واردات و صادرات و در تجارت خارجی در نظر گرفته ایم این تسهیلات شامل کاهش بحث حقوق ورودی تجهیزات، ماشین آلات، مواد اولیه و دارو است تا از این طریق کالاها بتواند سریع تر به دست مصرف کننده برسد. همچنین با برخی از کشورها ویزاهای تجاری و مسافری برای افزایش سرعت کار، برداشته شده است. از سوی دیگر ساعت کار گمرکات مرزی را شبانه روزی کرده ایم تا بتوانیم افزایش بیشتری را در روند تجارت با کشورهای مذکور داشته باشیم.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسهیل و سرعت دادن در کار گمرکات خاطرنشان کرد: در همین زمینه در بحث اربعین که شاهد استقبال کم نظیر زائران بودیم، با کشورعراق تعاملاتی داشتیم که تردد زائران تسهیل شود از جمله کار تشریفات 7 هزار کامیونی که شامل مواد اولیه مصرفی و بعضا شامل مواکب بود را طی فرایندی مناسب انجام دادیم که وارد کشور عراق شدند تا به زائران خدمات ارایه دهند، در بحث عبور اتوبوس ها و آمبولانس ها و بیمارستان های صحرایی نیز همکاری خوبی بین ایران و عراق صورت گرفت.

مقدسی با اشاره به وضعیت مبادلات تجاری مرزی گفت: ما مرزهای عمده ای را با دولت عراق داریم، تمرچین و باشماق، گذرگاه رسمی گمرک ایران با منطقه اقلیم کردستان عراق هستند و در کنار این، گمرکات خسروی و مهران و شلمچه و چذابه رو هم با عراق داریم و نیز سایر بازارچه های مختلفی که وجود دارد و همچنین گذرگاه های تجاری برای تبادلات بازرگانی در این زمینه ایجاد شده که امیدواریم کارها بتواند با تسهیلات فراوانی انجام شود.

وی تاکید کرد: میزان تبادلات تجاری ایران با طرف عراقی طی 6 ماهه سال جاری حدود 3.5 میلیارد دلار بود و ما هدف گذاری کردیم که این میزان رو افزایش دهیم.

رئیس کل گمرک کشور گفت: بحث های زیادی در خصوص بازاریابی برای کالاهای صادارتی در آنجا درجریان است ولی آن چیزی که مسلم است، گمرک با توجه به سیاست هایی که اتخاذ کرده با اضافه کردن ساعات کاری و نیز استفاده از تجهیزات و دستگاههای X-Rayبدنبال تسریع حجم صادرات و مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و عراق است.

تشریح شیوه رصد کالاهای وارداتی

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص شیوه رصد کالاهای وارداتی تصریح کرد: گمرک با توجه به رسالت های خودش عهده دار این است که از کالاهای وارداتی صیانت کند و در این راستا از تجهیزات مختلفی بهره می گیرد از جمله آنها به دستگاههای X-Ray می توان اشاره کرد، دستگاههای X-Ray کامیونی که ما حدودا 18 دستگاه از این نوع را در اختیار داریم که اینها با سرعت زیادی در حال اسکن کردن کامیون ها و محموله های تجاری هستند و 104 X-Ray پالتی و چمدانی داریم که اینها هم در موضوع رصد دخیل هستند و نیز از دوربین های مداربسته و سگ های موادیاب بهره می گیریم که البته کشفیات مواد مخدر خوبی هم داشته اند، بعضا هزینه تامین و نگهداری دستگاه های X-Ray بسیار بالاست و در حال حاضر هم با 20دستگاه X-Ray کامیونی قرارداد بستیم که سرمایه گذارها در صدد تامین آن هستند و هزینه های پشتیبانی آن را در نظر می گیرند و گمرک به جهت اینکه یک سازمان حاکمیتی است رصد و مانیتورینگ را برعهده دارد.

مقدسی درخصوص موضوع تامین و نگهداری و پشتیبانی فنی از دستگاههای اسکن و رصد گمرک خاطرنشان کرد: خوشبختانه با شرکت های دانش بنیان این قرارداد ها رو منعقد کردیم در واقع ما از دو جهت با شرکت های دانش بنیان حسب فرمایش مقام معظم رهبری همکاری می کنیم جهت نخست اینکه؛ ما با دادن تسهیلات 18 گانه در تولید به این شرکت ها در صددیم که ارزش افزوده و ثروت آفرینی داشته باشند و به تولیدات خودشان ادامه بدهند و از جهت دیگر هم ما سازمانی هستیم که محصولات این شرکت ها را خریداری می کنیم از جمله دستگاههای X-Ray و اسکنی که وجود دارد که در حال حاضر ما با این شرکت ها به شرحی که گذشت در حال همکاری هستیم.

وی با اشاره به مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای همجوار نظیر افغانستان گفت: نشست های خوبی با هیأت حاکمه افغانستان در بحث های اقتصادی و گمرکی داشتیم. ما مرز مهم دوغارون رو با این کشور داریم که مهم ترین مرز ترانزیتی ما است. همواره با گمرک افغانستان در تبادل هستیم. افغانستان یکی از شرکای تجاری ما به حساب می آید که براین اساس از ظرفیت های ترانزیتی گمرک دوغارون در حال استفاده هستیم و الان هم مبادلات تجاری بصورت روان ادامه داشته و تجارت در دو مرز رونق دارد.

ترخیص داروهای وارداتی در کوتاهترین زمان

رئیس کل گمرک نیز به فرآیند ترخیص کالاهای وارداتی همچون دارو و مواد غذایی اشاره کرده و گفت: گمرک براساس سیاست ها و وظایفی که دارد کالاهایی که فسادپذیر هستند چه دارو و چه سایر موادغذایی را به شکل حمل یکسره اقدام به ترخیص آنها می کند و تشریفات مربوطه گمرکی را در کوتاهترین زمان انجام می دهد. ما در حال حاضر در خصوص کالاهایی نظیر دارو و یا مواد غذایی مشکلی نداریم و با حداقل اسناد ترخیص این موارد در حال انجام است چرا که معطل برخی اسناد دیگر نباشد و بعد از ترخیص اسناد آنها صادر می شود مگر اینکه مجوز های خاصی موضوعیت داشته باشد که این امر مستلزم این است که حتما مجوز مربوطه می بایست اخذ شود تا کالاهایی مثل دارو و موادغذای و خوراکی بتواند تشریفات گمرکی آنها انجام شود.

پربیننده ترین خبرها