به بهانه اعطای مصونیت سیاسی به بن سلمان؛

از جمال خاشقجی تا مهسا امینی... نفاق عریان آمریکا

از جمال خاشقجی تا مهسا امینی... نفاق عریان آمریکا
شنبه 28 آبان 1401 - 15:13

درست است که نیازی به کنکاش در سیاست های آمریکا در قبال مسائل مختلف در جهان نیست تا به حجم و میزان نفاق حاکم بر سیاست های این کشور پی ببریم، اما برخورد نفاق آمیز این کشور با دو مسأله، بیش از حد تحمل است؛ مسأله اول، کشته شدن فجیع جمال خاشقچی در کنسولگری کشور خودش در استانبول و مسأله دوم درگذشت مهسا امینی در ایران است.

العالم - کشکول

نحوه کشاندن جمال خاشقجی روزنامه نگار به کنسولگری عربستان در استانبول در ترکیه و نحوه قتل فجیع او توسط گروهی از عناصر امنیتی و اطلاعاتی عربستان و سپس قطعه قطعه کردن پیکر او با اره به دستور محمد بن سلمان آن هم با پخش موسیقی و سپس سوزاندن جنازه و ذوب کردن باقیمانده اش در اسید، دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا را به تجدید نظر در روابط واداشت و حتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که عربستان را منزوی خواهد کرد.

این در حالی بود که گزارش های دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا نیز دخالت مستقیم بن سلمان در این جنایت را تأیید کردند.

اما در آخرین پرده از خشم دروغین آمریکا علیه بن سلمان که دیروز جمعه به نمایش درآمد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که "دیگر نمی توان بن سلمان را تحت تعقیب قرار داد چون به عنوان ولیعهد از مصونیت برخوردار است".

این در حالی است که کاخ سفید درمورد درگذشت مهسا امینی، این اتفاق را "نقض صریح و هولناک حقوق بشر" خواند و بایدن حمایت خود را از اغتشاشات در ایران به صراحت اعلام کرد.

وقتی که از نفاق علنی و عریان آمریکا سخن به میان می آوریم، گزافه نگفته ایم زیرا حتی اگر بخواهیم نگاهی خوشبینانه و از سر حسن نیت به موضع گیری اخیر آمریکا در مورد محمد بن سلمان و مصونیت او در برابر اتهام قتل خاشقجی داشته باشیم، باز این سئوال پیش می آید که چرا این کشور حداقل چند نفر از مقامات ارشد عربستان را تحریم نکرد، چرا غرب را به اعمال فشار بر عربستان و تحریم این کشور وادار نکرد، چرا افکار عمومی جهان را علیه مقامات سعودی تحریک نکرد و چرا سلاح و تروریست های خود را برای برهم زدن امنیت و ثبات این کشور روانه نکرد.؟!

ما هم مثل دیگران جواب همه این سئوال ها را می دانیم، اما به همان پاسخی که خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی به این رفتار آمریکا داد، بسنده می کنیم. او گفت: "امروز یک بار دیگر خاشقجی را کشتند". خدیجه چنگیز همچنین گفت: "معتقدیم شاید هنوز پرتوی از عدالت در آمریکا وجود داشته باشد اما یک بار دیگر پول حرف آخر را زد".!

پربیننده ترین خبرها