آمریکا در حال بررسی ارسال سلاح ضربتی با برد 160 کیلومتر به اوکراین است

آمریکا در حال بررسی ارسال سلاح ضربتی با برد 160 کیلومتر به اوکراین است
دوشنبه 7 آذر 1401 - 12:17

به نظر می‌رسد ایالات متحده قصد دارد سلاح‌های بیشتر و دوربردتری را در اختیار دولت اوکراین قرار دهد.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه العالم به نقل از رویترز، در حالی که غرب برای برآوردن تقاضای تسلیحاتی اوکراین با مشکلاتی مواجه شده است، پنتاگون در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ به منظور تامین بمب‌های دقیق و ارزان قیمت است که بر روی راکت‌های موجود نصب می‌شود و به اوکراین اجازه می‌دهد تا فواصل دورتری از خطوط مقدم نبرد با روسیه را هدف قرار دهد.
ذخایر نظامی آمریکا و متحدانش رو به کاهش است و اوکراین با ادامه درگیری، با نیاز فزاینده ای به سلاح های پیچیده تر مواجه شده است. به گفته منابع مرتبط با حوزه صنعت، سامانه پیشنهادی بوئینگ، موسوم به بمب قطری کوچک پرتاب‌شونده از زمین (GLSDB)، یکی از ده ها طرح تولید مهمات جدید برای اوکراین و متحدان اروپای شرقی آمریکا است.
بر اساس سندی که رویترز و سه نفر از افراد آگاه به این طرح بررسی کرده اند، GLSDB می تواند در اوایل بهار 2023 تحویل داده شود. این سامانه، بمب کم‌قطر GBU-39 (SDB) را با موتور موشک M26 ترکیب می کند که هر دو در موجودی های ایالات متحده به وفور یافت می‌شود.
داگ بوش، یکی از خریداران عمده تسلیحات ارتش ایالات متحده، چند روز پیش به خبرنگاران در پنتاگون گفت ارتش همچنین به دنبال تسریع تولید گلوله های توپخانه 155 میلی‌متری - که در حال حاضر فقط در تاسیسات دولتی تولید می شود - است و مجوز تولید آنها را برای پیمانکاران دفاعی نیز صادر می‌کند.
بوش افزود عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تقاضا برای سلاح ها و مهمات ساخت آمریکا را افزایش داده است در حالی که متحدان آمریکا در اروپای شرقی «سفارش های زیادی» برای طیف وسیعی از تسلیحات ارائه داده اند و در حال تأمین تسلیحات مورد نیاز اوکراین هستند.
تام کاراکو، کارشناس تسلیحات و امنیت در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در این خصوص گفت: «موضوع اصلی، به دست آوردن مقدار مناسب با هزینه اندک است.» او افزود کاهش ذخایر ایالات متحده به توضیح پرشتاب برای دستیابی به تسلیحات بیشتر، کمک می کند و ادامه داد ذخایر «به نسبت سطوحی که دوست داریم در اختیار داشته باشیم و مطمئناً به سطوحی که برای جلوگیری از درگیری با چین به آن نیاز داریم، کاهش یافته است».
کاراکو همچنین خاطرنشان کرد خروج ایالات متحده از افغانستان، بمب های پرتاب‌شونده هوایی زیادی را در دسترس قرار داده است. به گفته او، هواپیما‌های اوکراینی نمی‌توانند به آسانی از آنها استفاده کنند، اما «در شرایط امروزی، باید به دنبال راه های نوآورانه ای برای تبدیل آنها به قابلیت مقابله باشیم.»
اگرچه تعداد انگشت شماری از واحدهای GLSDB پیشتر ساخته شده است، موانع لجستیکی زیادی برای تولید و عرضه رسمی این سامانه وجود دارد. طرح بوئینگ مستلزم معافیت از قیمت است و پیمانکار را از تحقیق و تفحص در خصوص حصول اطمینان از کسب بهترین معامله ممکن توسط پنتاگون معاف می کند. این طرح همچنین مستلزم آن است که دست‌کم شش تامین کننده برای ارسال قطعات و خدمات خود به منظور تولید سریع سلاح وارد عمل شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها