سود آمریکا از جنگ اوکراین/ آیا "ژنرال زمستان" وحدت اروپایی ها را تضعیف خواهد کرد؟

سود آمریکا از جنگ اوکراین/ آیا
دوشنبه 7 آذر 1401 - 23:04

به نظر می رسد شکاف بین مواضع کشورهای اتحادیه اروپا در مورد قیمت نفت روسیه در حال افزایش است؛ زیرا در شرایطی که زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از کشورهای اروپایی خواست تا بر سر کمترین قیمت یعنی 30 دلار برای هر بشکه نفت به توافق برسند اما دیگر دولت های اروپایی 65 تا 70 دلار را برای هر بشکه نفت در نظرگرفتند.

العالم ـ کشکول

اختلاف موضع اروپایی ها در مورد جنگ اوکراین و قیمت نفت روسیه کاملا محسوس است. زلنسکی روز جمعه گذشته در پیامی که برخی آن را گله ای از اروپا به خاطر چنددستگی درباره جنگ اوکراین و مساله نفت قلمداد کردند، از اروپایی ها خواست تا در مقابله با روسیه و کاهش قیمت نفت روسیه متحد باشند.

وی گفت: اروپا در واقع به خودش کمک می کند. برای مقابله با روسیه به اوکراین کمکی نمی کند.

زلنسکی افزود: کاهش قیمتها بسیار مهم است. پیشنهادهایی درباره تعیین قیمت یک بشکه نفت به میزان 60 یا 70 دلار به گوش می رسد. این اظهارات به معنای تسلیم شدن در برابر روسیه است. اما من مدیون دوستان خود در حوزه دریای بالتیک و لهستانی ها به خاطر پیشنهادهای منطقی شان هستم. آنها 30 دلار برای هر بشکه را پیشنهاد دادند که بسیار ایده بهتری است.

به نظر نمی‌رسد زلنسکی که در تعامل با جنگ و بحران انرژی، - در قیاس با موضع اروپایی‌ها- موضعی نزدیک‌تر به موضع آمریکا دارد شرایط سختی که بر اوکراین و ملت این کشور و نیز ملت‌های اروپایی حاکم است و آنها با زمستان سختی مواجه خواهند شد را مدنظر قرار دهد. لذا، آمریکا نیز از این بحران‌ها به نفع خود بهره‌برداری می‌‌کند و اروپایی‌ها نیز از این موضوع که آمریکا سود کلانی را از جنگ اوکراین عاید خود کرده، عصبانی هستند.

روزنامه “پولیتیکو“ از نارضایتی فزاینده مقامات اروپایی از کاخ سفید خبر داده است؛ زیرا به اعتقاد آنها، آمریکا نه تنها از بحران اوکراین، بلکه از کمبود منابع انرژی در اروپا نیز سود می‌برد.

این روزنامه به نقل از یک مقام اروپایی نوشت: موضوع این است که اگر منطقی به وضعیت نگاه کنیم، کشوری که از این درگیری بیشتر از سایر کشورها سود می‌برد، آمریکا است؛ زیرا گاز بیشتری را با قیمت‌های بالاتر می‌فروشد و همچنین به دلیل اینکه تسلیحات بیشتری صادر می‌کند."

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان جسورترین مقام اروپایی بوده که گفت آمریکا در حال بهره‌برداری از رکود اقتصادی اروپا که بر اثر جنگ در اوکراین و تحریم‌های ضد روسیه شکل گرفته، است.

وی گفت: با نگاه به اقتصاد جهانی شاهد هستیم که اتحادیه اروپا (بازی) را باخته است. کاملا مشخص است چه کسی از متضرر شدن اقتصاد اروپا بهره می‌برد. موقعیت و رقابت‌پذیری اقتصاد آمریکا قطعا در چند وقت اخیر بهبود یافته است. حرکت اقتصاد اروپا به سمت رکود یک خبر خوب برای اقتصاد آمریکا است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نیز گفت: اتحادیه اروپا به جای بازگشت به منابع ارزان‌قیمت روسیه، ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر برای منابع انرژی آمریکا هزینه می‌کند موقعیتی که زلنسکی اروپایی‌هایی را از آن محروم کرده است.

بدیهی است بیشتر اروپایی‌ها دیگر مانند گذشته به اظهارات زلنسکی اهمیتی نمی‌دهند و آن را انعکاسی برای آمریکا می‌دانند. امری که تایید می‌کند “ژنرال زمستان” با تمام توان، برای بر هم زدن وحدت اروپایی‌ها و تضعیف روابط میان دو طرف اقیانوس اطلس ضربه می‌زند. کافی است سه تا چهار ماه صبور باشیم و ببینیم که آیا این ژنرال در رسیدن به اهدافش موفق خواهد بود یا خیر؟

پربیننده ترین خبرها