تشدید بحران سیاسی در لبنان؛ تحریم جلسه دولت توسط 9 وزیر

 تشدید بحران سیاسی در لبنان؛ تحریم جلسه دولت توسط 9 وزیر
دوشنبه 14 آذر 1401 - 13:16

امروز قرار است جلسه اضطراری دولت اداره امور لبنان در "سرای دولتی" (مقر دولت) سر ساعت 11 صبح به وقت محلی برگزار شود تا الان 9 وزیر از حضور در این جلسه انصراف داده و ان را تحریم کرده اند با این حال هیئت دولت بر عزم خود برای تشکیل این جلسه با دستور کاری مشتمل بر 24 بند اصلی باقی است.

العالم - لبنان

روزنامه الاخبار در شماره امروز خود نوشت عملا جلسه هیئت دولت – که به درخواست نجیب میقاتی امروز برگزار می شود – بی فایده شده است؛ وحتی اگر موج سنگین فشارها و رایزنی های گسترده - که دیشب تا دیر وقت ادامه یافت -، میقاتی را وادار به موکول کردن این جلسه به زمان دیگری نکند، انصراف 9 وزیر از شرکت در این جلسه، آن را از حد نصاب خارج خواهد کرد.

البته این فراخوان به هر حال موجی را ایجاد کرده است که همه محاسبات سیاسی را به هم زده است. اگر فرض کنیم که یکی از اهدافش، منزوی کردن جریان ملی آزاد و رئیس آن یعنی جبران باسیل است، باید گفت که تا حد زیادی به نفع باسیل تمام شده است زیرا نوعی جوش و خروش در میان رقبای مسیحی این جریان ایجاد کرده است و حمایت گسترده آنها از رئیس جریان ملی آزاد را به دنبال داشته است.

اما در این میان، مواضع بشاره الراعی، اسقف مارونی قابل توجه است؛ او دولت اداره امور را، "دولت اداره امور مردم " دانسته است نه "کانونی برای زد و بندهای احزاب و جریان های سیاسی". او ابراز امیدواری کرده است که "نخست وزیر کنونی بتواند اوضاع را در جهت درست هدایت کند زیرا چیزی که کشور در این شرایط باید از آن دوری کند، راه افتادن کشمکش های فرقه ای جدید و به خطر انداختن امنیت و ثبات کشور است."

اما در هر حال، جلسه امروز شورای وزیران چه برگزار شود و چه به خاطر به حد نصاب نرسیدن به زمان دیگری موکول شود، این فراخوان باعث تشدید بحران سیاسی و طایفی در کشور خواهد شد مخصوصا که اکنون گروه های مسیحی بیش از همیشه سمت مواضع منفی گرفته اند. مضاف بر اینکه تشدید بحران اعتماد بین متحدان مقاومت به هنگام رایزنی بر سر انتخابات ریاست جمهوری مزید بر علت خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها