دبیرکل سازمان ملل: اگر کمک‌های ارسالی از مسیر ترکیه قطع شود، سوری‌ها با زمستان سختی مواجه خواهند شد

دبیرکل سازمان ملل: اگر کمک‌های ارسالی از مسیر ترکیه قطع شود، سوری‌ها با زمستان سختی مواجه خواهند شد
سه شنبه 22 آذر 1401 - 08:12

گوترش هشدار داد وضعیت وخیم بشردوستانه در سوریه در حال بدتر شدن است و اگر کمک‌رسانی از مسیر ترکیه به این کشور در ماه آینده تمدید نشود، ممکن است میلیون ها سوری در زمستان زنده نمانند.

العالم - به نقل از آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی جدید هشدار داد وضعیت وخیم بشردوستانه در سوریه در حال بدتر شدن است و اگر ارسال کمک‌ها از ترکیه به شمال غرب - تحت کنترل شورشیان - در ماه آینده تمدید نشود، میلیون‌ها سوری ممکن است از زمستان جان سالم به در نبرند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل که توسط آسوشیتدپرس مشاهده شده است، اعلام کرد کمک های فرامرزی به شمال غرب «بخشی ضروری» از عملیات بشردوستانه برای دسترسی به همه افراد نیازمند است.

ارائه کمک‌های بشردوستانه در خطوط درگیری در سوریه، که متحد نزدیک سوریه - روسیه - برای دستیابی به آن اقدام کرده است، افزایش یافته است اما گوترش می‌گوید این کمک‌ها نمی توانند جایگزین «وسعت یا دامنه عملیات فرامرزی گسترده سازمان ملل» شوند.

روسیه همچنین به دنبال فعالیت‌های مرتبط با بازیابی زودهنگام در سوریه بوده است و گوترش گفت دست‌کم 374 پروژه از ژانویه در سراسر کشور انجام شده است که بیش از 665 هزار نفر به طور مستقیم از آنها بهره مند شده اند، اما او افزود به «توسعه بیشتر» در این حوزه نیاز است.

این شورا در قطعنامه ژوئیه خود، از دبیرکل در مورد نیازهای بشردوستانه سوریه درخواست ارائه گزارش کرد؛ قطعنامه‌ای که تحویل غذا، دارو و سایر کمک‌های فوری از طریق گذرگاه باب الهوی از ترکیه به شمال غربی سوریه و ادلب را به مدت شش ماه تا 10 ژانویه (کمتر از 1 ماه دیگر) تمدید کرده است.

گوترش با درخواست باز ماندن گذرگاه مرزی باب الهوی برای ارائه کمک های سازمان ملل، هشدار داد «توقف تحویل برون مرزی در اواسط ماه های زمستان، خطر ماندنِ میلیون ها سوری را بدون کمک های مورد نیاز برای تحمل شرایط آب و هوایی تشدید خواهد کرد».

او گفت کمک‌های فرامرزی «راه نجاتی برای میلیون‌ها نفر باقی می‌گذارد» و تمدید قطعنامه شورای امنیت مبنی بر صدور مجوز ادامه تحویل، نه تنها «بسیار حیاتی» بلکه «یک الزام اخلاقی و انسانی» است.

بر اساس گزارش او، 7.5 میلیون نفر در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه نیستند، عمدتا در سراسر شمال و تعداد کمی در رکبان در جنوب شرقی، زندگی می کنند و 6.8 میلیون نفر از آنها به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

پربیننده ترین خبرها