قطار کابینه افراطی نتانیاهو در ایستگاه خشم و سوء ظن متحدان انتخاباتی

قطار کابینه افراطی نتانیاهو در ایستگاه خشم و سوء ظن متحدان انتخاباتی
پنج‌شنبه 24 آذر 1401 - 14:14

بنیامین نتانیاهو با تاکید بر اینکه «با شروع دوره نخست وزیری وی و افراطیونی که در کنارش خواهند نشست، چیزی در اسراییل تغییر نخواهد کرد»، خشم متحدان انتخاباتی اش را برانگیخت.

العالم - فلسطین اشغالی

بنیامین نتانیاهو نیک می‌داند که کابینه جدیدش نه تنها با مخالفت میانه‌رو و چپ‌ها، بلکه با اعتراض اعضای حزب حاکم نیز مواجه است. آنها متوجه شده‌اند نتانیاهو موجودیت این رژیم را با روی کار آوردن افراد راستگرای مذهبی و ملی و قرار دادن آنان در مناصب امنیتی و پست های کلیدی اقتصادی، به سمت پرتگاه و نابودی هدایت خواهد کرد.

این گفته نتانیاهو که «این کابینه مذهبی افراطی نخواهد بود و ما در روز تعطیلی شنبه (که کارکردن برای یهودیان حرام است)، نیز برق تولید خواهیم کرد»، نشان می دهد متحدان او که تا دیروز تصدی گری خود را به سه وزارتخانه اصلی مستقل، یعنی وزارت جنگ، امنیت ملی و امور داخلی تحمیل کردند، امروز به دنبال تحمیل برنامه سیاسی - مذهبی خود بر اکثریت غیر مذهبی در رژیم صهیونیستی هستند.

نتانیاهو در کنست اظهار داشت که او توسط مردم برای ریاست رژیم صهیونیستی انتخاب شده، بنابر این از وی انتظار دارند برای حکومت به شیوه خود و مطابق وعده های انتخاباتی اش عمل کند، اما خود به خوبی می داند که تصمیم گیری ها و سیاست های افراطی اش مورد اعتراض قرار خواهد گرفت و مورد قبول جامعه بین المللی و حتی ایالات متحده نخواهد بود که از بدو تأسیس این رژیم تا به امروز از آن حمایت کرده است.

در این رابطه می توان به این مطلب اشاره کرد که یائیر لاپید سخنان سنگینی را خطاب به نتانیاهو بیان کرد که «نتانیاهو از محاکمه وحشت دارد» و با این کلام به مواردی آزار دهنده برای نتانیاهو اشاره کرد. وی افزود:«امروز هم افراد کوتاه قد در سیاست، اطراف او را گرفته اند و همه چیز را اداره می کنند.»

اما حتی متحدان نتانیاهو نیز به سرکردگی بن گویر و اسموتریچ، به این فرد اطمینان ندارند، به ویژه که نیک می دانند نتانیاهو تاکنون بسیاری از سیاستمداران این رژیم را به خاطر منافع شخصی خود قربانی کرده است. این حقیقت درست همان چیزی است که آنها را بر آن داشت نتانیاهو را مجبور کنند که از حزب لیکود یک رئیس موقت برای کنست انتخاب کند تا حتی قبل از تشکیل کابینه جدید، از تصویب قوانین دلخواه و مدّ نظرشان اطمینان حاصل کنند.

این کار بدین دلیل صورت گرفت که می ترسیدند نتانیاهو پس از برآورده شدن خواسته هایش و محکم شدن جای پایش در قدرت و منصب نخست وزیری، از پذیرش شروط آنها طفره رود، زیرا در آن زمان دیگر کابینه رای اعتماد مورد نیاز خود را گرفته و نتانیاهو با پراکنده شدن این افراد از دور و برش باز در امان است و حتی اگر بعد از چند ماه با جدا شدن متحدان انتخاباتی از نتانیاهو، کابینه اش فرو بریزد، تا زمان برگزاری انتخابات جدید در رأس کار باقی خواهد ماند.

نکته خنده دار این است که متحدان نتانیاهو هر یک برای حضور در کابینه، نیاز به قانون خاصی دارند؛ به عنوان مثال آریه درعی، به قانونی نیاز دارد که به او اجازه دهد علیرغم محکومیت در پرونده های فساد، وزیر شود. همچنین بن گویر که متهم به حمایت از سازمان های تروریستی یهودی است، نیازمند صدور مجوز برای تصدی پست وزارت امنیت ملی با اختیارات گسترده برای کنترل پلیس و مرزبانان است. اسموتریچ نیز که قرار است وزیر جنگ شود، نیازمند اختیارات ویژه در ارتباط با کرانه باختری و ساکنان آن منطقه است.

کاملاً مشخص است که این کابینه چهار سال دوام نخواهد آورد و در نهایت سقوط خواهد کرد و از این رو یاران نتانیاهو هر کدام تلاش می کنند از این سفره پیش رو توشه ای برای خود برگیرند و جایگاه خویش را برای انتخابات بعدی بهبود ببخشند. اما واقعیت ممکن است اینگونه نباشد و چه بسا کابینه آتی رژیم اشغالگر را به سمت پرتگاه نابودی هدایت کند چراکه به گواهی تاریخ، مرحله انحطاط و سقوط حکومت ها معمولاً به دست تندروها و متعصبان افراطی آغاز می شود.

کابینه بنیامین نتانیاهو نه تنها با فلسطینی ها، بلکه با همه دنیا درگیر خواهد شد، چراکه در حال حاضر جهانیان از بحران های موجود در سرتاسر دنیا خسته شده و به دنبال راه حل های قانونی و بین المللی هستند. بنابراین، نتانیاهو به احتمال زیاد، آخرین کابینه خود را تشکیل خواهد داد؛ به هرحال رژیم صهیونیستی وارد مرحله مهمی خواهد شد که به نفعش نیست زیرا سکان هدایت این رژیم را کابینه تندروی نتانیاهو و حزب راست افراطی در دست خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها