سازمان ملل: ۹۰ درصد پناهجویان سوری در لبنان به کمکهای بشردوستانه نیاز دارند

سازمان ملل: ۹۰ درصد پناهجویان سوری در لبنان به کمکهای بشردوستانه نیاز دارند
جمعه 25 آذر 1401 - 18:18

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، برنامه جهانی غذا و یونیسف در بیانیه مشترکی اعلام کردند: به دلیل بدترین بحران اقتصادی لبنان در دهه‌های اخیر، درحال حاضر ۹۰ درصد از پناهجویان سوری در این کشور برای ادامه زندگی خود به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

العالم - سوریه

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این سازمانها روز جمعه اعلام کردند: نتایج اولیه ارزیابی آسیب پذیری پناهجویان سوری در لبنان برای سال ۲۰۲۲ حاکی از وخامت شدید و فزاینده شرایط زندگی آنها است به گونه ای که این آوارگان اکنون حتی برای تامین نیازهای اولیه زندگی نیز با مشکل مواجه هستند و برای زنده ماندن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

به گفته عبدالله الوردات مدیر برنامه جهانی غذا در لبنان، سطح امنیت غذایی در میان پناهندگان در لبنان بسیار نگران کننده است.

الوردات افزود: به لطف حمایت سخاوتمندانه یاریگران این برنامه، برنامه جهانی غذا قادر است حمایتها و کمکهای مورد نیاز یک نفر از هر سه نفر متقاضی را فراهم کند."

ایاکی ایتو نماینده دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در لبنان نیز اظهار داشت: با وجود افزایش بیش از ۷۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه و خدمات از ژوئن ۲۰۲۰، درآمد خانوارهای لبنانی همچنان کمتر از هزینه ای است که باید برای تامین کالاهای اساسی بپردازند.

ارزیابی آسیب پذیری پناهندگان سوری در لبنان در سال جاری نشان داد که آنها برای زنده ماندن، هر روز وعده های غذایی روزانه خود را کمتر و کمتر می کنند .

براساس بیانیه فوق، در این ارزیابی مشخص شده اکثر خانواده‌های پناهجو با معضل بدهی‌های انباشته مواجه هستند زیرا اکثر آنها برای خرید مواد غذایی وام می‌گیرند و این نشان می‌دهد که حدود ۸۷ درصد خانواده‌ها در وهله اول، تامین غذا را مهمترین مشکل خود و در وهله های بعدی تامین سرپناه و بهداشت و درمان را مشکلات بعدی خود عنوان می کنند.

این بررسی ها نشان داده است تنها ۶۰ درصد از کودکان۶تا۱۴ سال پناهجوی سوری در سال ۲۰۲۲ به طور منظم به مدرسه می‌روند و حضور نوجوانان در مدارس متوسطه به کمتر از ۸ درصد کاهش یافته است.

بررسیهای مراجع بین المللی نشان می دهد، کودکان در معرض سوء تغذیه هستند و کمتر از نیمی از نوزادان زیر پنج ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند و تنها ۱۱ درصد از کودکان به حداقل تعداد وعده‌های غذایی و مواد خوراکی موردنیاز روزانه دسترسی دارند.

همچنین از هر ۱۰ کودک پناهجوی سوری، ۶ کودک با روش های انضباطی خشونت آمیز مواجه می شوند.

تعداد آوارگان سوری مقیم لبنان بر اساس برآوردهای رسمی حدود ۱.۵ میلیون نفر است به ویژه با توجه به تشدید بحران اقتصادی در این کشور عربی، اکثر این آوارگان در شرایط سخت زندگی ، بسر می برند .

پربیننده ترین خبرها