العالم ـ زلال قرآن
زبان این ویژگی را دارد که به اراده واختیارآدمی، می تواند محل صلاح یافساد باشد، اگربه صدق وراستی وحق گوئی گشوده شود، به گواه آیه 33 سوره مبارکه زمر:
« وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»
ترجمه: (وآن کس که (وعده) صدق را آورد و (آن کس که) آن را تصدیق کرد (و به خدا و قیامت ایمان آورد) هم آنها به حقیقت اهل تقوا هستند).
انسان را درزمره اهل تقوا قرارمی دهد، و از پاداش آنها برخوردارمی سازد.
واگربه کذب بازشود به شهادت آیه 116 سوره مبارکه نحل:
« وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَـٰذَا حَلَالٌ وَهَـٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّـهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّـهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ»
ترجمه: (وشما نباید از پیش خود به دروغ چیزی را حلال و چیزی را حرام گویید و به خدا نسبت دهید تا بر خدا دروغ بندید، که آنان که برخدا دروغ بندند هرگز روی رستگاری نخواهند دید).
آدمی را درردیف کسانی قرارمی دهد که هرگزروی فلاح و رستگاری را نخواهند دید.
این آیه شریفه انسان را به باوراین حقیقت می رساند که، اگرزبان آدمی ازصدق و راستی عدول کند به خطرناک ترین اعضاء بدن تبدیل می گردد که با ابتلا به: دروغ، غیبت، تهمت، شماتت، سُخریت، خودستائی و تفاخر، جدال و مزاح وفُحش وزخم زبان وکلام بیهوده و...، اورا درچنگال شیطان اسیرکرده، و او را وادارمی کند تا با انجام انواع گناهان زبان موجبات تضییع حقوق دیگران و تباهی زندگی خود را فراهم سازد، و زندگی دنیائی را برای اوتنگ و تاریک و سفرآخرت را برایش هولناک ومقرون به عذاب سخت جهنم سوزان الهی نماید.