سفر هیات عمانی به صنعا/ پیشنهاد جدید مسقط برای برقراری آتش‌بس

سفر هیات عمانی به صنعا/ پیشنهاد جدید مسقط برای برقراری آتش‌بس
چهارشنبه 30 آذر 1401 - 17:00

محمد عبدالسلام با اشاره به ورود هیأتی عمانی به این کشور برای ارائه پیشنهادهای جدید در خصوص آتش‌بس در یمن، گفت که اگر در مسائل انسانی پیشرفت حاصل شود، در دیگر مسائل نیز دو طرف پیشرفت خواهند کرد.

العالم - یمن

رسانه‌های یمنی، عصر امروز (چهارشنبه)، خبر دادند که هیأتی از دفتر «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای رایزیی با مقامات صنعاء وارد یمن شده است.

بنابر گزارش وبگاه «یمن نیوز»، هواپیمای نیروی هوایی اردن به همراه «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در فرودگاه صنعاء فرود آمده است. طبق این گزارش، هیأت عمانی به منظور تمدید آتش‌بس در یمن و رایزنی برای برقراری صلح فراگیر پیشنهادهایی را در جلسه با مقامات یمنی مطرح خواهد کرد.

همزمان با این گزارش شبکه «المسیره» به نقل از عبدالسلام نوشت: «سفر هیأت عمانی به منظور انتقال ایده‌ها و پیشنهادها به رهبری صورت گرفته است. این ایده‌ها و پیشنهادها در گفت‌و‌گو با سعودی‌ها و طرف‌های بین‌المللی مطرح شده است.»

محمد عبدالسلام اضافه کرد: «کشورهای متجاوز اقتصاد را هدف قرار دادند و شکاف اقتصادی را به طور چشمگیر از طریق هدف قرار دادن بانک و پول [کشور] تشدید کردند. اگر در پرنده مسائل انسانی که شامل پرداخت حقوق، بازگشایی فرودگاه و بندرهاست، پیشرفت کنیم، می‌توانیم در مسائل دیگر نیز پیشرفت داشته باشیم.»

عبدالسلام ادامه داد: «مسئله حقوق‌ حتما باید جدای از وضعیت حاکم بر کشور باشد؛ چه وضعیت کشور به حالت جنگی بازگردد یا دوباره آتش‌بس کنیم. پرونده مسائل انسانی نیز باید از مسائل نظامی جدا باشد. مطالبات ما بدون استثناء قائل شدن برای مناطق خاصی از یمن شامل تمام یمنی‌ها می‌شود.»

وی همچنین بیان کرد: «ائتلاف متجاوز وعده‌هایی می‌دهد که تأثیری در پرداخت‌ حقوق، پایان دادن به محاصره و خروج نیروهای بیگانه ندارد. سلطنت عمان از باب مصلحت و همسایگی بر برقراری صلح در یمن پافشاری دارد و نقش این کشور در گفت‌و‌گو با تمام طرف‌ها مهم و مثب است.»

سخنگوی انصارالله همچنین اظهار داشت: «برادران در عمان به منظور برقراری صلح در یمن و در مسائل انسانی بسیار [از گفت‌و‌گوها] حمایت کردند و سفرهای پی‌در‌پیشان به صنعاء نشان دهنده تلاش‌ حسنه آن‌هاست.»

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا و با جانبداری‌های سازمان ملل، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

پربیننده ترین خبرها