العالم ـ زلال قرآن
با برداشت ازفراز«فَعِنْدَ اللَّـهِ مَغَانِمُ كَثِيرَة» مذکوردرآیه 94 سوره مبارکه نساء:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّـهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَٰلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّـهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُوا إِنَّ اللَّـهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا»
ترجمه: (ای اهل ایمان، چون در راه خدا (برای جهاد با کفّار) بیرون روید (در کار دشمن) تحقیق و جستجو کنید و به آن کس که اظهار اسلام کند و به شما سر تسلیم فرود آورد نسبت کفر مدهید تا (مال و جانش را برخود حلال کنید و) از متاع ناچیز دنیا چیزی غنیمت برید، که غنایم بیشمار نزد خداست. اسلام شما هم اول امر همچنین اظهار و تسلیمی بیش نبود تا وقتی که خدا برشما منّت گذاشت، پس اکنون باید تحقیق کنید که خدا به هرچه کنید آگاه است).
مراد از غنیمت (مغانم)، همان بهره ها، فوائد، نعمت ها، رزق، و...، است، بهمین دلیل شیخ طبرسی رحمت الله علیه غنیمت را فایده و هر بهره مالی از جمله: غنائم جنگی، ارباح ومکاسب، کنز، معادن، مال حلال مخلوط به حرام، زمینی که کافرذمی ازمسلمان بخرد، جواهری که ازطریق غواصی بدست آید معنی کرده است، و در رساله های عملیه مراجع تقلید هم به آن تصریح گردیده است.