رئیس اطلاعات نظامی اوکراین: ایران به روسیه موشک نداده است

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین: ایران به روسیه موشک نداده است
شنبه 3 دی 1401 - 16:48

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین در گفت‌وگو با یک روزنامه آمریکایی تأکید کرده است که جمهوری اسلامی هیچ موشکی به روسیه عرضه نکرده است.

العالم ـ اروپا

«کریلو بودانف» رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران موشک‌های کروز به روسیه انتقال نداده است.

اظهارات این مقام اوکراینی در حالی مطرح شده است که در هفته‌ها و ماههای اخیر اوکراین و متحدان غربی این کشور به ویژه ایالات متحده آمریکا مدعی مشارکت ایران با روسیه در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپادهای انتحاری شده‌اند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اتهامات غرب را رد کرده‌اند و در جدیدترین این موارد، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که ایران هیچ‌گونه تجهیزات نظامی برای هیچ طرفی جهت استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده و همواره به تمامیت ارضی کشورها و از جمله اوکراین احترام گذاشته است.

بودانف در مصاحبه خود تصریح کرد که از ماه اکتبر به طور تخمینی، ارتش روسیه هر ۱۰ روز، زیرساخت‌های انرژی اوکراین را با موشک و پهپاد بمباران کرده است و در هر حمله از حدود ۷۵ موشک کروز استفاده کرده است.

وی همچنین مدعی شد از آن‌جایی که مسکو ظرفیت پر کردن مجدد زرادخانه موشکی خود را ندارد، تلاش می‌کند تا از تهران موشک دریافت کند و در عوض دانش علمی خود را در صنایع نظامی با ایران به اشتراک بگذارد.

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین با این حال تأکید کرد که جمهوری اسلامی هیچ موشک کروزی در اختیار ایران قرار نداده است.

وی در این زمینه گفت: «ایران به دلایل قابل درک برای انجام این کار عجله‌ای ندارد زیرا به محض آن‌که روسیه اولین موشک‌ها را پرتاب کند، تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

بودانف با این حال ادامه داد که طبق قراردادی که تابستان امسال منعقد شد، روسیه یکهزار و 700 پهپاد انتحاری شاهد از ایران خریداری کرد که در بسته‌های جداگانه به این کشور عرضه می‌شود.

به گزارش فارس، اوکراین مدعی است که روسیه تا به امروزف حدود 540 پهپاد را برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی اوکراین مورد استفاده قرار داده است که اکثر این پهپادها توسط نیروی پدافند هوایی اوکراین ساقط شده است.

پربیننده ترین خبرها