ارتش کوزوو به حالت آماده باش کامل درآمد

ارتش کوزوو به حالت آماده باش کامل درآمد
سه شنبه 6 دی 1401 - 04:08

در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان کوزوو و صربستان، نیروهای مسلح کوزوو به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.

العالم-اروپا

منابع نزدیک به صلح‌بانان تحت حمایت ناتو در کوزوو می‌گویند که 1500 پرسنل نظامی کوزوو در حال آماده‌سازی برای انجام عملیاتی برای از بین بردن و برداشتن مراکز ایست‌بازسی هستند که در شمال منطقه ایجاد شده است.

این در حالی است که «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان، پس از تسلیح آلبانیایی‌ها و بالا بردن سطح آمادگی رزمی آنها، متعهد شد که «تمام اقدامات را برای محافظت از مردم ما و حفاظت از صربستان انجام دهد».

به نوشته روسیا الیوم، در شب 26 دسامبر، تنش در مرز صربستان و کوزوو در پی تیراندازی نیروهای ویژه پلیس کوزوو به سوی افسران پلیس صربستان و حمله به صلح‌بانان با نارنجک شوکر بالا گرفت و همزمان سفرای بریتانیا، آلمان، ایتالیا، آمریکا و فرانسه از الکساندر ووچیچ خواستار برچیدن مراکز ایست‌بازرسی شدند.

دیروز شبکه «ان تی وی» آلمان در گزارشی نوشت: «تنش‌ها بین کوزوو و صربستان در حال افزایش است. پس از شلیک گلوله در نزدیکی یک نیروی امنیتی ناتو در شمال کوزوو، صربستان رئیس ستاد ارتش را به مرز فرستاد».

کوزوو با اکثریت جمعیت آلبانیایی خود، در سال 2008 استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، اما همچنان از سوی بلگراد به عنوان یک سرزمین جدا شده به حساب می آید. چند سال پیش، هر دو کشور جنگ خونینی داشتند. علیرغم تلاش های اتحادیه اروپا برای گفت و گو، آنها چندین سال است همچنان با هم اختلاف دارند.

سال هاست که تنش هایی در شمال کوزوو وجود دارد. حدود 50000 صرب مقیم آنجا نهادهای دولتی را به رسمیت نمی شناسند. اعتراضات اخیر با دستگیری یک افسر پلیس سابق صرب آغاز شد و سپس حدود 50000 صرب در این منطقه موانعی ایجاد کردند. آنها خواستار آزادی افسر پلیس دستگیر شده و تعهدات بیشتر قبل از برداشتن موانع هستند. دولت کوزوو از KFOR خواسته است که موانع را بردارند.

با توجه به تنش های فزاینده در شمال کوزوو، آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان اخیرا نسبت به تشدید اوضاع هشدار داد. او هفته گذشته در بلگراد گفت: ما واقعاً در آستانه درگیری مسلحانه هستیم. او دولت پریشتینا را مسئول تنش ها دانست.

ارتش صربستان از نیروی حافظ صلح ناتو KFOR درخواست اجازه کرده تا با 1000 نیرو به سمت کوزوو حرکت کند. میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان اعلام کرد، یک هیئت ارتش صربستان نامه ای در این زمینه به افسران KFOR در گذرگاه مرزی صربستان و کوزوو در Merdare تسلیم کرد.

کوزوو تا سال 1999 بخشی از صربستان بود . پس از مداخله ناتو، ابتدا تحت مدیریت مأموریت سازمان ملل متحد Unmik قرار گرفت و سپس در سال 2008 خود را مستقل اعلام کرد. تا به امروز، KFOR امنیت نظامی این کشور را تضمین می‌کند. رهبری بلگراد استقلال این منطقه را به رسمیت نمی شناسد. صرب‌های قومی که در یک منطقه مسکونی فشرده در شمال کوزوو زندگی می‌کنند، اخیراً دوباره برای دامن زدن به تنش‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

تسنیم

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها