گزارش آسوشیتدپرس از دردسرهای دولت بایدن درمواجهه با کابینه جنجالی نتانیاهو

گزارش آسوشیتدپرس از دردسرهای دولت بایدن درمواجهه با کابینه جنجالی نتانیاهو
شنبه 17 دی 1401 - 12:59

کابینه جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با اتخاذ سیاست‌هایی که مقامات آمریکایی آنها را مغایر با اهداف دیرینه واشینگتن می‌دانند، دولت بایدن را آزار می‌دهد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: کمی بیش از یک هفته از عمر کابینه جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گذرد؛ اما این کابینه همین حالا هم دولت بایدن را به دردسر انداخته است.
تنها چند روز پس از آغاز فعالیت آن، یکی از اعضای جنجالی کابینه دست راستی نتانیاهو، دیپلمات های آمریکایی را با بازدید از یک مکان مقدس در بیت‌المقدس عصبانی کرد. برخی معتقدند این اقدام می‌تواند نشانه‌ای از دیگر اقدامات بحث برانگیز باشد، از جمله گسترش وسیع شهرک سازی یهودیان در زمین های متعلق به فلسطینیان.
همچنین کابینه نتانیاهو اقدامات تنبیهی را علیه فلسطینیان اتخاذ کرد که در تضاد مستقیم با چندین اقدام اخیر بایدن برای تقویت روابط آمریکا و فلسطین تعبیر می شود؛ از جمله بازگرداندن کمک‌های واشینگتن به تشکیلات خودگردان فلسطینی که در دوران دولت ترامپ قطع شده بود و اجازه بازدید مقامات فلسطینی از ایالات متحده.
کابینه جدید رژیم صهیونیستی، یک رخداد ناخواسته برای تیم امنیت ملی بایدن است که می‌خواهد توجه را از خاورمیانه به رقبایی مانند چین و روسیه منحرف کند. این امر همچنین در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفته‌اند و مشتاقند بایدن را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 نسبت به اسرائیل غیردوستانه معرفی کنند.
بایدن با آماده شدن برای آشفتگی بیشتر، مشاور امنیت ملی خود را در اواسط ژانویه به سرزمین‌های اشغالی می فرستد تا از شکاف های بالقوه عمیق بین دولت خود و شریک اصلی‌اش در خاورمیانه جلوگیری کند. به گفته مقامات دولت آمریکا، سفر جیک سالیوان ممکن است با سفرهای سطح بالای دیگری به سرزمین‌های اشغالی، از جمله سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، دنبال شود.
پیام آنها به رژیم صهیونیستی فراتر از هشدارها در مورد تشدید تنش با فلسطینیان است، این پیام همچنین در مورد عدم تعامل با روسیه است، به ویژه اکنون که مسکو در منازعه خود با اوکراین به دشمن اصلی اسرائیل، ایران، تکیه کرده است. و عدم برهم زدن توازن حساس امنیتی خاورمیانه.
از زمانی که نتانیاهو در انتخابات پر مناقشه سال گذشته با حمایت گسترده راست افراطی اسرائیل پیروز شد، مقامات آمریکایی به دنبال کم‌رنگ نشان دادن پیش بینی ها در مورد یک مسیر دشوار بودند و گفتند که کابینه او را بر اساس اقدامات و نه شخصیت ها قضاوت خواهند کرد. خودِ بایدن از رابطه چند ساله‌اش با نتانیاهو صحبت کرد.
بایدن هنگام روی کار آمدن نتانیاهو در 29 دسامبر گفت: «من مشتاقانه منتظر همکاری با نخست وزیر نتانیاهو هستم که دهه ها دوست من بوده است تا به طور مشترک به چالش ها و فرصت های پیش روی اسرائیل و منطقه خاورمیانه، از جمله تهدیدهای ایران، رسیدگی کنیم.»
با این حال، در حالی که بایدن و نتانیاهو سال هاست یکدیگر را می شناسند، نزدیک و صمیمی هم نیستند. بایدن و مقامات پیشین دولت اوباما - که اکنون برای بایدن کار می کنند، همچنان از نخست وزیری که در دوره پیشین خود به عنوان مسئول ارشد اسرائیل تلاش می کرد دستاورد سیاست خارجی اصلی آنها یعنی توافق هسته ای ایران را از مسیر خارج کند، ناراحت هستند.
دولت آمریکا این طور نشان می دهد که با نتانیاهو تعامل خواهد کرد و در عین حال از اعضای افراطی تر کابینه او اجتناب می کند. این رویکرد در منطقه بی‌سابقه نخواهد بود: ایالات متحده با دولت لبنان تعامل دارد و در عین حال از اعضای جنبش حزب‌الله که یک قدرت سیاسی داخلی به شمار می رود، دوری می‌کند. اما، برای ایالات متحده قابل توجه است که رویکرد مشابهی با چنین متحد نزدیکی داشته باشد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش در پاسخ به پرسشی درباره تماس های احتمالی با ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی، که بازدیدش از محلی مهم برای مسلمانان تحریک آمیز و مساله ساز بوده است، گفت: «ما مستقیماً با نخست وزیر نتانیاهو تعامل خواهیم داشت.»
گنجاندن بن‌گویر، یک مسئول ارشد شهرک‌نشینان کرانه باختری، و دیگر شخصیت‌های راست افراطی در کابینه نتانیاهو که با فلسطینی‌ها خصمانه برخورد می کنند و مخالف قطعنامه تشکیل دو کشور هستند، اسرائیل و ایالات متحده را در مسیرهایی متضاد قرار داده است.
روز پنجشنبه، رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در نشست اضطراری شورای امنیت که با درخواست کشورهای عربی برای محکوم کردن بازدید بن‌گویر از مکان مقدس مسلمانان تشکیل شد، بر حمایت قاطع بایدن از «وضعیت تاریخی موجود» به ویژه در "حرم شریف» تأکید کرد.
وود خاطرنشان کرد نتانیاهو متعهد شده است وضعیت موجود را حفظ کند - او گفت: «ما از کابینه اسرائیل انتظار داریم به این تعهد عمل کند» - و تاکید کرد که دولت آمریکا، اولویت خود را حفظ امکان راه حل دو کشوری می داند.
اما روز جمعه، کابینه امنیتی نتانیاهو مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی را علیه رهبری فلسطین در انتقام از فشار فلسطینی‌ها به بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل برای ارائه نظر درباره اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل تصویب کرد.
این اقدامات بر رویکرد تندروانه ای که کابینه نتانیاهو در زمان افزایش خشونت در سرزمین های اشغالی در قبال فلسطینی ها وعده داده است، تاکید دارد.
کابینه امنیتی تصمیم گرفت تشکیلات خودگردان فلسطین را از میلیون‌ها دلار کمک محروم و آن وجوه را به برنامه غرامت برای خانواده های به اصطلاح قربانیان اسرائیلی حملات شبه نظامیان فلسطینی منتقل کند. و برخی امتیازات، از جمله مجوز سفر، را برای مقامات فلسطینی که «جنگ سیاسی و قانونی علیه اسرائیل را رهبری می کنند» لغو کند.
در همین حال، دولت بایدن در جهتی کاملاً مخالف حرکت می کند. دولت از زمان روی کار آمدن، ممنوعیت کمک‌های ترامپ را لغو کرده و بیش از 800 میلیون دلار کمک اقتصادی، توسعه، امنیت و دیگر کمک‌ها به فلسطینی‌ها و آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی ارائه کرده است.
در پاییز، وزارت امور خارجه نظر مساعد وزارت دادگستری را جلب کرد که به مقامات فلسطینی اجازه می دهد تا از ایالات متحده بازدید و در ایالات متحده پول خرج کنند، علیرغم قوانینی که این گونه سفرها و معاملات را ممنوع می کند، و حکم دیوان عالی مبنی بر اینکه کنگره نقشی قابل اجرا در روند سیاست خارجی دارد.
علیرغم بسته کمک سالانه بیش از 3 میلیارد دلاری به اسرائیل و حمایت دیپلماتیک در مجامع بین المللی، به نظر می رسد نفوذ ایالات متحده بر نتانیاهو محدود باشد.
دولت بایدن هنوز به تعهد خود مبنی بر بازگشایی کنسولگری ایالات متحده در بیت‌المقدس که در طول تاریخ نقطه تماس اصلی با فلسطینی ها به شمار می رفته، عمل نکرده است و هیچ اقدامی برای بازگشایی سفارت فلسطین در واشینگتن انجام نداده است. هر دو مرکز در زمان دولت ترامپ تعطیل شدند.

پربیننده ترین خبرها