دولت سعودی برای تطهیر چهره بن سلمان دست به دامان ویراستاران ویکی پدیا شد

دوشنبه 19 دی 1401 - 15:17

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد افشای این موضوع که مقامات سعودی از ویراستاران داوطلب ویکی‌پدیا برای کنترل اطلاعات درمورد این کشور استفاده کرده‌اند، نشان دهنده  تلاش آنان برای ساکت کردن دیدگاه های انتقادی و نیز تلاش برای تطهیر چهره دولت این کشور است، درست همانند استفاده آن از ورزش و جذب افراد مشهور به این منظور.

العالم _ سعودی

به گزارش العالم ، سازمان عفو بین‌الملل که پیشتر در پی این بود تا چهره ای درخشان از عربستان سعودی نشان دهد، هم اکنون چین و چروک‌هایی در چهره آن یافته است که حقیقت را آشکار می‌سازد.

این سازمان فاش کرده است که مقامات سعودی ویراستاران داوطلب ویکی‌پدیا را برای کنترل اطلاعات در مورد این کشور به کار می گیرد که یادآور دوباره این موضوع است که پادشاهی سعودی تا کجا ممکن است برای ساکت کردن منتقدان پیش برود.

سازمان عفو بین الملل در حساب خود در توییتر اعلام کرد در حالی که جهان پیشرفت عربستان را جشن می گیرد، مقامات این کشور تلاش های بی سابقه ای را برای کنترل انتشار اطلاعات درمورد این کشور و تطهیر چهره آن آغاز کرده اند.

محافل حقوق بشری فاش کردند که مقامات سعودی ویکی‌پدیا را هک و دو تن از مدیران آن را در تلاش برای کنترل محتوای دایره‌المعارف الکترونیکی زندانی کرده‌اند.

هم زمان پایگاه اطلاعاتی فرانسوی Intelligent Online نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال این است که در امنیت سایبری منطقه ای و در اختیار داشتن ابزار جاسوسی و دزدی الکترونیکی پیشرو باشد.

به نوشته این پایگاه، دولت سعودی که مصمم به ایفای نقش منطقه ای است، از قدرت نرم و سخت برای تقویت تلاش های خود برای جذب آخرین فناوری ها استفاده می کند.

پایگاه یاد شده افزود چنین رویدادهایی بیان ملموسی از سیاست بلندمدت ریاض در تلاش برای تحکیم موقعیت خود است، درست مانند استفاده از ورزش و جذب افراد مشهور مانند کریستیانو رونالدو که تصریح کرد تصمیمش برای پیوستن به باشگاه فوتبال النصر عربستان به منظور درخشان ساختن وجهه این کشور است.

دانا احمد، پژوهشگر امور خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید رونالدو نباید اجازه دهد شهرت و محبوبیت او به ابزاری برای صیقل دادن تبدیل شود. او باید از فرصت خود در باشگاه النصر استفاده کند تا درمورد بسیاری از مسائل مربوط به حقوق بشر در عربستان به طور آشکار و صریح سخن بگوید.

پربیننده ترین خبرها