بلینکن در بحبوحه خشونت‌ها به خاورمیانه سفر می‌کند

بلینکن در بحبوحه خشونت‌ها به خاورمیانه سفر می‌کند
يکشنبه 9 بهمن 1401 - 08:18

به باور تحلیلگران، مشخص نیست وزیر خارجه آمریکا تا چه حد بتواند در کاهش تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان نقش‌آفرین باشد.

العالم - آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قرار است روز یکشنبه در آغاز سفر خاورمیانه ای خود به مصر سفر کند.

وی می‌کوشد در این سفر تنش ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را کاهش دهد.

بلینکن که دوشنبه و سه‌شنبه به قدس اشغالی و رام‌الله سفر خواهد کرد، مدت‌هاست برای دیدن اعضای کابینه راست‌گرای جدید رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی کرده بود اما این سفر پس از شدیدترین خشونت‌ها در سال‌های اخیر، فوریت جدیدی پیدا کرده است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص به خبرنگاران گفت بلینکن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد کرد تا «به طور گسترده گام هایی برای کاهش تنش ها برداشته شود.»

این خشونت‌ها همچنین احتمالاً بر گفتگوهای بین بلینکن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر - که نقش سنتی کشورش به عنوان یک میانجی در خاورمیانه به او کمک کرده است علیرغم انتقاد جو بایدن از پیشینه حقوق بشری‌اش همچنان یکی از شرکای کلیدی ایالات متحده باقی بماند - سایه خواهد افکند.

کارشناسان این ابهام را مطرح می کنند که آیا بلینکن می تواند به پیشرفت هایی در خصوص تنش‌زدایی دست یابد یا خیر.

آرون دیوید میلر، مذاکره کننده کهنه کار آمریکایی، با اشاره به بیش از دو هفته درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس که با آتش بس با میانجیگری مصر پایان یافت، گفت: «بهترین کاری که آنها می توانند انجام دهند این است که شرایط را ثابت نگه دارند تا از وضعی شبیه به مه 2021 جلوگیری کنند.»

غیث العمری، یکی از مقامات پیشین فلسطینی که اکنون در مؤسسه واشینگتن مشغول به کار است، انتظار دارد که بلینکن مواضع سنتی ایالات متحده را به جای حرکت به سوی یک نوآوری تکرار کند.

او گفت: «این سفر خود یک پیام است. ... بلینکن از عباس می خواهد کارهای بیشتری انجام دهد، اما مشخص نیست آنها چه کاری می توانند انجام دهند.»

پربیننده ترین خبرها