تکرار ادعاهای ضد ایرانی وزیران خارجه آمریکا و انگلیس

تکرار ادعاهای ضد ایرانی وزیران خارجه آمریکا و انگلیس
چهارشنبه 28 دی 1401 - 02:26

آنتونی بلینکن و جیمز کلورلی وزیران خارجه آمریکا و انگلیس عصر سه شنبه به وقت محلی پس از رایزنی های دو جانبه در واشنگتن، ادعاهای ضد ایرانی خود را از اعدام جاسوس انگلیسی تا برنامه هسته ای ایران و مذاکرات رفع تحریم ها تکرار کردند.

العالم - اروپا

آنتونی بلینکن و جیمز کلورلی وزیران خارجه آمریکا و انگلیس عصر سه شنبه به وقت محلی پس از رایزنی های دو جانبه در واشنگتن وزیران خارجه انگلیس و آمریکا در یک نشست خبری مشترک ادعاهای ضد ایرانی خود را درباره اعدام جاسوس انگلیس و برنامه هسته ای ایران تکرار کردند.

بلینکن در این نشست خبری با بیان اینکه ما درباره ایران با یکدیگر گفتگو کردیم، اظهار داشت: ما در محکوم کردن اعدام علیرضا اکبری، شهروند دو تابعیتی انگلیسی- ایرانی که اقدامی سیاسی و غیرمنصفانه بود،کنار دولت انگلستان ایستاده‌ایم.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: این الگوی دیگری از سوء رفتارهای ایران شامل بازداشت، شکنجه، اعترافات نادرست و اعدام‌های ناعادلانه است.

وی همچنین با ادعای حمایت از ایرانیان و نیز در پشتیبانی از ناآرامی ها در ایران مدعی شد که واشنگتن به همکاری با سایر متحدان و شرکا برای پاسخگو کردن ایران ادامه می دهد.

پیش از این نیز، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اولین واکنش دولت بایدن پس از اعدام "علیرضا اکبری" گفت: از شنیدن خبر اعدام علیرضا اکبری یک شهروند انگلیسی-ایرانی وحشت کردم.

مذاکره کننده ارشد آمریکا مدعی شد: بازداشت های ناعادلانه، اعترفات اجباری، دادگاه های ساختگی و اعدام ها با انگیزه سیاسی که جمهوری اسلامی انجام می دهد، باید متوقف شود.

این مقام دولت بایدن درباره مذاکرات رفع تحریم ها نیز مدعی شد: در خصوص برجام، ایرانی‌ها چند ماه پیش فرصت بازگشت سریع به توافق را از بین بردند.

وی ادعا کرد: فرصتی که توسط همه طرف‌های مشارکت‌کننده شامل اروپایی‌ها، روسیه و چین مورد تأیید قرار گرفته بود، ایرانی ها رد کردند.

بلینکن ادامه داد: به همین دلیل، برجام چند ماه است در دستور کار ما نبوده و تمرکز ما روی این توافق نیست و روی اتفاقاتی که در داخل ایران به رخ می دهد، متمرکز هستیم.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس نیز درباره اعدام جاسوس خود علیرضا اکبری ادعا کرد که این اقدام با انگیزه‌های سیاسی انجام شد اما توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد.

این مقام انگلیسی تصریح کرد که لندن در پی این اعدام، تحریم‌هایی را علیه اعمال کرد.

وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعاهای ضد ایرانی گفت: ایران از ما، آمریکا و سایر دوستان می‌خواهد این تحریمها را برداریم و آنچه ما می‌گوییم این است اگر خواستار لغو تحریم ها هستند، باید رفتار خود را بطور اساسی تغییر دهند.

وی سپس ادعا کرد: متاسفانه هیچ نشانه‌ای از اینکه آنها (ایران) آماده انجام چنین کاری (تغییر رفتار) هستند مشاهده نمی‌کنیم.

وزیر خارجه انگلیس همچنین مدعی شد که در واکنش به رفتارهای ایران، درباره اقدامات بیشتری که ممکن است انجام دهیم گمانه‌ زنی نمی کنیم.

وی در عین حال تهدید کرد پاسخ خود را به آنچه گفتم، محدود نمی‌کنیم. هر جا بتوانیم با ایران گفتگو می‌کنیم و امیدواریم آنها درمقطع زمانی نه چندان دور به آنچه می گوییم، گوش دهند.

پربیننده ترین خبرها