تازه ترین ادعای گاردین؛ ایران پهپادهای پیشرفته به روسیه ارسال کرده است

تازه ترین ادعای گاردین؛ ایران پهپادهای پیشرفته به روسیه ارسال کرده است
دوشنبه 24 بهمن 1401 - 08:57

روزنامه گاردین به نقل از منابع بی نام و نشان، بار دیگر ادعای ارسال پهپادهای ایرانی جدید به روسیه را تکرار کرد.

العالم ـ اروپا

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با نقل قول از منابعی ناشناس مدعی شده که ایران با استفاده از کشتی و خطوط هوایی دولتی انواع جدید و پیشرفته پهپادهای نظامی دوربرد را برای استفاده در منازعه اوکراین به روسیه ارسال کرده است.
به ادعای مندرجات این گزارش، پس از بازدید ویژه افسران و تکنیسین‌های روس از تهران در ماه نوامبر و آشنایی آنها با طیف کاملی از دستاوردهای فن‌آوری ایران، دست‌کم ۱۸ فروند پهپاد به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شده است.
این گزارش ادعایی می‌افزاید هیات ۱۰ نفره روس ۶ فروند پهپاد «مهاجر-۶» را انتخاب کرد که حدود ۲۰۰ کیلومتر برد دارند و زیر هر بال خود دو موشک حمل می‌کنند، در کنار ۱۲ فروند «شاهد-۱۹۱» و «شاهد-۱۲۹» که قابلیت حمله هوا به زمین را دارند. این پهپادهای بلندپروازتر برای حمل بمب طراحی شده‌اند و انتحاری نیستند، بلکه می‌توانند سالم به پایگاه خود بازگردند.
گاردین ادعا کرده، بیشتر این پهپادها را یک کشتی ایرانی از پایگاهی در سواحل دریای خزر به یک شناور نیروی دریایی روسیه منتقل کرده و باقیمانده آنها را نیز یک شرکت هواپیمایی دولتی ایران به مسکو تحویل داده است.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران به طور رسمی خبرهای غیررسمی ارسال پهپاد نظامی به روسیه را پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین تکذیب کرده است. چندی پیش حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در این خصوص گفت تعداد پهپادهای ارسالی به روسیه محدود بوده و همه آنها پیش از منازعه اوکراین به روسیه تحویل داده شده‌اند. همچنین ادعای ارسال پهپادهای پیشرفته به روسیه از سوی ایران در حالی مطرح می‌شود که سیل ارسال تسلیحات غربی به اوکراین به جای تلااش برای پایان دادن به درگیری در جریان است و کشورهای غربی همواره بر ارسال تسلیحات پیشرفته به کی یف تأکید دارند و آن را امری ضروری قلمداد می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها