فلسطینیان انصراف تشکیلات خودگردان از پیگیری پرونده شهرک سازی را محکوم کردند

فلسطینیان انصراف تشکیلات خودگردان از پیگیری پرونده شهرک سازی را محکوم کردند
دوشنبه 1 اسفند 1401 - 09:34

گروه‌های مختلف فلسطینی اقدام تشکیلات خودگردان فلسطینی در انصراف از شکایت از رژیم صهیونیستی به خاطر گسترش شهرکسازی در شورای امنیت را بشدت محکوم کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، "حازم قاسم" سخنگوی جنبش حماس در این باره اعلام کرد: بشدت پاسخ تشکیلات خودگردان به درخواست آمریکایی‌ها برای پس گرفتن پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرکسازی در شورای امنیت را محکوم کرده و آن را یک رفتار خارج از اجماع ملی می دانیم.

وی افزود:به نظر می رسد که تشکیلات خودگردان اصرار دارد که از دولت آمریکا و حکومت اشغالگر توهم خریداری کند، اما این مساله ، موضع ملت فلسطین نخواهد بود.

قاسم این اقدام تشکیلات خودگردان را خدمت رایگان به اشغالگران دانست و گفت که رژیم صهیونیستی برای زیبا نشان دادن چهره کریه خود در برابر افکار عمومی جهان و تشویق برای روند سازش تلاش می کند.

وی افزود: ملت فلسطین به نبرد خود تا بیرون راندن اشغالگران از سراسر خاک خود ادامه خواهد داد و طرح آمریکایی‌ها هرگز نخواهد توانست که انقلاب ملت فلسطین را زنده به گور کند.

"ولید العوض" عضو دفتر سیاسی جنبش ملت فلسطین نیز در این باره گفت که پذیرفتن نیرنگ آمریکایی‌ها برای توقف رأی گیری در شورای امنیت برای پیش نویس قطعنامه ضد شهرکسازی، اعتبار تلاش فلسطینی‌ها را خدشه دار می کند که به دنبال آن هستند که کابینه نتانیاهو را زیرفشار گذاشته و آن را محاصره کنند.

جنبش اقدام ملی فلسطین نیز در بیانیه کوتاهی نوشت: اصلا جایز نیست که فشار آمریکا را پذیرفت و تصمیم به شکایت از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت را پس گرفت، چرا که اسرائیل هرگز تصمیم خود برای احداث ۱۳ شهرک جدید یا تخریب منازل فلسطینیان را هرگز لغو نخواهد کرد.

صلاح عبدالعاطی رئیس سازمان بین المللی حمایت از حقوق ملت فلسطین موسوم به "الحشد" نیز در این باره گفت: طرح آمریکا که تشکیلات خودگردان با آن موافقت کرده است، با هدف نابودی مقاومت در کرانه باختری و اعتماد سازی دوباره و تمرکز بر درخواست از تشکیلات برای توقف اقدامات در برابر سازمان ملل متحد از جمله لغو جلسه شورای امنیت برای رأی گیری نسبت به جنایت‌های شهرکسازی‌های استعماری صهیونیست‌ها صورت گرفته است.

رسانه‌های عبری زبان یکشنبه شب گزارش دادند که تشکیلات خودگردان فلسطین با فشارهای آمریکا از رجوع به شورای امنیت برای پیگیری پرونده شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری منصرف شده است.

شبکه خبری "کان" رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که این انصراف درحالی است که پیش‌نویس قطعنامه توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری توسط امارات با همکاری فلسطینیان آماده شده بود.

منبع مذکور تاکید کرد که در مقابل، از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای سفر به واشنگتن و دیدار با جو بایدن در کاخ سفید دعوت شده و قرار بود شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی به صورت موقت تعلیق شود.

این خبر درحالی منتشر می شود که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با تلاش واشنگتن برای جلوگیری از قطعنامه سازمان ملل علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی با عباس دیدار و گفت و گو کرد.

این گفت و گو درحالی انجام می شود که واشنگتن در تلاش است از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار توقف فوری شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری است، جلوگیری کند.

این قطعنامه مورد حمایت فلسطین است. قطعنامه شورای امنیت، آمریکا را در موقعیت دشواری قرار داده است، زیرا این کشور نیز بشدت به تصمیم یکشنبه گذشته رژیم اسرائیل برای قانونی کردن ۹ پایگاه پلیس در کرانه باختری و پیشبرد طرح برای ساخت ۱۰ هزار خانه مسکونی جدید اعتراض کرده است.

وتو کردن این قطعنامه که شامل محکوم کردن اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی و الحاق خاک فلسطین است، واشنگتن را در تضاد با کشورهایی قرار می‌دهد که پیش از این از آنها خواسته بود از قطعنامه‌های سازمان ملل علیه روسیه به دلیل الحاق بخشی از خاک اوکراین حمایت کنند.

بیانیه فلسطینی ها از این تماس تلفنی می گوید که عباس به بلینکن در مورد نقش دفتر تشکیلات خودگردان فلسطین در طرح شورای امنیت که توسط امارات تهیه شده ، توضیح داده است.

به گزارش ایرنا، عباس ۲۳ بهمن ماه در یک سخنرانی در «کنفرانس قدس» که در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، افزود که از سازمان ملل و شورای امنیت درخواست خواهد کرد که به فلسطین عضویت کامل در این سازمان داده شود.

وی تاکید کرد که طی روزهای آتی درخواست خود مبنی بر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و صدور قطعنامه ای در حمایت از راه حل به اصطلاح «دو دولتی» را خواهد داد.

رئیس تشکیلات خود گردان گفت که قطعنامه سازمان ملل باید بر توقف اقدامات یکجانبه و در راس آن ها شهرک سازی های اشغالگران که به طور کامل غیرقانونی و غیرمشروع است، تاکید کند.

عباس اضافه کرد: این قطعنامه همچنین باید بر پایبندی به توافقات امضا شده و معاهدات بین المللی و دعوت به برگزاری کنفرانس بین المللی صلح تاکید داشته باشد.

وی همچنین گفت که حق دولت فلسطین در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین محفوظ است و این دولت به پیگیری های خود در دادگاه ها و سازمان های بین المللی ادامه خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها