حکم دیوان بین‌المللی درباره بازگشایی مسیر لاچین

حکم دیوان بین‌المللی درباره بازگشایی مسیر لاچین
پنج‌شنبه 4 اسفند 1401 - 05:33

دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور حکمی به نفع ارمنستان به جمهوری آذربایجان دستور داده که امکان عبور آزادانه از مسیر«لاچین» را فراهم آورد.

العالم - آسیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به جمهوری آذربایجان دستور داده که امکان عبور آزادانه از مسیر مهم «لاچین» را فراهم آورد.

به نوشته وبگاه «رادیو اروپای آزاد» دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه به نفع درخواست تجدید نظر ارمنستان در ماه گذشته برای رفع انسداد این مسیر مهم رای مثبت داد.

بر اساس این گرارش، این مسیر مهم از اواسط دسامبر گذشته توسط معترضان جمهوری آذربایجانی تحت پوشش «فعالان محیط زیست» مسدود شده است. در حکم این دادگاه به کمبود غذا، دارو و سایر تجهیزات پزشکی اشاره شده است.

در بخشی از این حکم آمده است، باکو باید تمامی اقدامات را برای اطمینان از تردد بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در امتداد مسیر لاچین در هر دو جهت را انجام دهد.

دولت ارمنستان این محاصره را تلاشی برای «پاکسازی قومی» از سوی باکو توصیف کرده است.

باکو در هفته‌های گذشته به دلایل واهی مسیر مهم لاچین به قره باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره باغ است. این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبرو شده به طوریکه روسیه و فرانسه با صدور بیانیه‌‌هایی خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی شده‌اند. روسیه بارها از باکو خواسته به مسدود بودن غیر قانونی مسیر لاچین خاتمه دهد، اما مقامات باکو تاکنون دست از اقدامات خود برنداشته‌اند.

جمهوری آذربایجان اخیرا نیز عملیات تنها خط لوله انتقال گاز از ارمنستان به بخش ارمنی نشین «قره باغ کوهستانی» را مختل کرد.به گفته تحلیلگران جمهوری آذربایجان با این رفتار و قطع گاز ارمنستان به منطقه ارمنی نشین قره باغ در هوای سرد قصد ایجاد مشکل و شرایط اضطراری را دارد. این منطقه ۱۲۰ هزار نفر جمعیت غیر نظامی دارد. جمهوری آذربایجان از زمان بسته شدن غیرقانونی مسیر راهبردی «لاچین» در دسامبر ۲۰۲۲، به طور دوره‌ای گازرسانی را مختل کرده است

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها