لاوروف: بروکسل از روابط ایروان و باکو سوءاستفاده می‌کند

لاوروف: بروکسل از روابط ایروان و باکو سوءاستفاده می‌کند
سه شنبه 9 اسفند 1401 - 17:31

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مخالف حضور طرف‌های خارجی در مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیست، از آمادگی مسکو برای میزبانی این گفتگوها خبر داد.

العالم - آسیا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه که به باکو سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) گفت که اتحادیه اروپا از روابط خود با جمهوری آذربایجان و ارمنستان سوءاستفاده می‌کند.

لاوروف در نشست خبری مشترک با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، درباره آمادگی مسکو برای میزبانی مذاکرات بین ایروان و باکو، توضیح داد: «ما بار دیگر بر آمادگی خود برای فراهم کردن فرصت‌هایی برای تداوم چنین جلساتی تاکید کردیم».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره اظهار داشت: «طرف آذربایجانی برای این کار آماده است، طرف ارمنی هم گفت که مخالفتی ندارد، اما تا کنون رضایت نهایی را نداده است. من فکر نمی‌کنم که ما باید در ارائه کمک خیلی فشار بیاوریم، اما هر دو طرف به خوبی از آن آگاه هستند».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه مسکو مخالفتی با حضور طرف‌های خارجی در مذاکرات ایران و باکو ندارد، تصریح کرد: «ما ضد حضور سایر طرف‌ها که بتوانند به حل همه اختلافات کمک کنند، نیستیم. این کار، دستیابی به توافقی در مورد یک معاهده صلح بر اساس تمایل به برقراری صلح پایدار و شرایط توسعه بیشتر همه مردم را فراهم می‌کند».

طبق این گزارش، لاوروف در این‌باره ادامه داد: «گاهی به‌نظر می‌رسد برخی از بازیگران خارجی که کمک می‌کنند، به طور کامل از این اهداف پیروی نمی‌کنند و شرایط را بهانه‌ای برای بازی‌های ژئوپلیتیک آتی می‌دانند. اما مسکو به دستیابی به صلح بین باکو و ایروان معتقد است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه بروکسل از روابط خود با ایروان و باکو سوءاستفاده می‌کند، توضیح داد: «از جمله آنها می‌توان به پیشروی غیرقانونی نیروهای اتحادیه اروپا در خاک ارمنستان، نحوه عملکرد آنها، مدت زمان و ارزش افزوده‌ای که برای عادی‌سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان به همراه داشته باشند، اشاره کرد که سوالات زیادی را ایجاد می‌کند».

وزیر خارجه روسیه در ادامه درباره عملکرد نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قفقاز گفت که آنها در تماس با ایروان و باکو تلاش می‌کنند تا از حرکت بدون مانع در طول گذرگاه لاچین اطمینان حاصل کنند.

بر این اساس، لاوروف ضمن اشاره به اینکه عملیات در امتداد گذرگاه لاچین باید در راستای بیانیه سه‌جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورخ ۹ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ باشد، افزود: «این به معنای لزوم تضمین آزادی تردد برای محموله‌های بشردوستانه منحصراً غیرنظامی است».

پیش از این، ناظران «مجمع پارلمانی اروپا» در بازدید از «لاچین» در ارمنستان و دیگر مناطق این کشور اعلام کردند که وضعیت در این مناطق وخیم است و نیاز به اقدام فوری دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها