آمریکا و توهم سلطه بر جهان

آمریکا و توهم سلطه بر جهان
دوشنبه 15 اسفند 1401 - 22:32

به نظر می‌رسد شکست‌ها و ناکامی‌های آمریکا در افغانستان، عراق و دیگر مناطق جهان، بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان آمریکایی را بر آن داشت تا قدرت آمریکا را بر ادامه دادن نقش “رهبری” بر جهان زیر سوال ببرند و از دولت آمریکا بخواهند که بر این توهم یعنی سلطه بر جهان پایان دهد.

العالم- کشکول

در میان کسانی که به موضوع "غوطه ور شدن ایالات متحده در توهمات دروغین سلطه بر جهان" پرداختند، اندرو جی. باسویچ، استاد بازنشسته روابط بین‌الملل و تاریخ در دانشگاه بوستون است که در مقاله‌ای در مجله فارن افرز به دلایلی که باعث شده آمریکا به ضرورت هژمونی نظامی خود و استفاده از ابزار زور ایمان بیاورد، اشاره کرده است.

نویسنده در این مقاله نوشته است: پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم آغازگر دوره جدیدی بود که در آن آمریکا هژمونی خود را بر جهان تحمیل کرد بنابراین، جنگ جهانی “برای اکثر آمریکایی‌ها منبعی اساسی برای حافظه معاصرشان بود و جنگ سرد مکمل آن خاطره بود”.

اگرچه آمریکا از استفاده از زور به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود دست برنداشت، اما با رقبایی روبرو شد، بنابراین جنگ به بخشی مهم از تاریخش تبدیل و مشخص شد که تسلطش بر جهان فقط توهم است.
در دهه 1960، جنگ پرهزینه ویتنام توهم سلطه آمریکا بر جهان را از بین برد اما فروپاشی کمونیسم در پایان دهه 1980 به طور موقت آن را احیا کرد.

باسویچ معتقد است که ماجراجویی های آمریکا در "جنگ علیه تروریسم" پس از حملات 11 سپتامبر 2001، توهم هژمونی و برتری نظامی اش را رسوا کرد چرا که نتایج فاجعه باری از جنگ در افغانستان و عراق برای آمریکا به بار آمد مانند همان بلایی که در جنگ سوئز در سال 1956 بر سر انگلستان آمد.

آن جنگ انگلیسی ها را وادار کرد تا بپذیرند که پروژه امپراطوری شان به بن بست رسیده است، اما نهاد سیاست خارجی آمریکا به اشتباه فکر کرد آن چه جهان به آن نیاز دارد قدرت نظامی بیشتر آمریکاست.

آن چه ما با باسویچ بر سر آن اختلاف داریم آن است که حمله روسیه به اوکراین باعث شد آمریکا به سیاست قدرتنمایی بازگردد گویا وی فراموش کرده اگر اصرار آمریکا به ادامه توهم ایفای نقش رهبری اش بر جهان نبود جنگ در اوکراین هرگز روی نمی داد.

پربیننده ترین خبرها