نماینده سازمان ملل: برگزاری انتخابات لیبی در سال جاری امکان‌پذیر است

نماینده سازمان ملل: برگزاری انتخابات لیبی در سال جاری امکان‌پذیر است
شنبه 20 اسفند 1401 - 18:50

عبدالله باثیلی در طرابلس از احتمال برگزاری انتخابات در لیبی تا پایان سال 2023 خبر داد.

العالم _ لیبی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، عبدالله باثیلی، نماینده سازمان ملل متحد در لیبی روز شنبه گفت اگر نقشه راه روشن و قوانین انتخاباتی تا ژوئن وضع شود، انتخابات ملی ممکن است تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود.
روند سیاسی برای حل و فصل بیش از یک دهه منازعه در لیبی از زمانی که انتخابات برنامه‌ریزی‌شده برای دسامبر 2021 در بحبوحه اختلافات بر سر صلاحیت نامزدهای اصلی شکست خورد، متوقف شده است.
باثیلی ماه گذشته ابتکار جدیدی را برای شکستن بن‌بست با ایجاد یک کمیته راهبری به منظور فعال کردن فرایند انتخابات، که در مسیر دستیابی به صلح پایدار حیاتی تلقی می شود، اعلام کرد.
وی روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در طرابلس گفت دو نهاد قانونگذاری، مجلس نمایندگان و شورای عالی دولتی، برای تشکیل کمیته مشترکی متشکل از شش عضو به منظور تدوین پیش‌نویس قوانین انتخاباتی توافق کرده اند، و افزود: «هیچ دلیلی برای تأخیر اضافی در این مسیر وجود ندارد.»
با این حال، این دو نهاد سال‌ها را صرف مذاکره درباره نظام سیاسی کرده‌اند، بدون اینکه به انتخاباتی نزدیک‌تر شوند که در واقع جایگزین آنها خواهد شد.
مجلس نمایندگان در سال 2014 انتخاب شد، در حالی که شورای عالی دولتی به عنوان بخشی از یک توافق سیاسی در سال 2015 تشکیل شد و از پارلمان منتخب در سال 2012 شکل گرفت.
دولت موقت لیبی که در اوایل سال 2021 از طریق یک طرح صلح مورد حمایت سازمان ملل تشکیل شد، قرار بود تا زمان انتخاباتی که برای دسامبر همان سال برنامه ریزی شده بود ادامه یابد و مشروعیت آن نیز اکنون مورد مناقشه است.
باثیلی در این کنفرانس افزود: «ترتیبات موقت متوالی، دولت‌های در حال گذار بی‌پایان، نهادهای قانون‌گذاری که دوره تصدی آنها به پایان رسیده است، منبع بی‌ثباتی هستند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها