خشم فزاینده آمریکا؛ زبان انگلیسی از اسناد توافق ایران- عربستان حذف شد

خشم فزاینده آمریکا؛ زبان انگلیسی از اسناد توافق ایران- عربستان حذف شد
دوشنبه 22 اسفند 1401 - 12:48

آمریکا همچنان در نگرانی‌های خود درخصوص نقش و نفوذ فزاینده چین در منطقه خاورمیانه، به‌ویژه بعد از توافق ریاض و تهران در پکن برای عادی‌سازی روابط دوجانبه، غرق است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد که همه طرف های شرکت کننده در مذاکرات پکن توافق کردند که در جریان مذاکرات از زبان انگلیسی استفاده نکنند و مکاتبات و اسناد به زبان‌های عربی، فارسی و چینی بوده است.

العالم- درگوشی

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که حذف زبان انگلیسی در مذاکرات سه جانبه ایران، چین و عربستان سعودی نشانه آشکاری از نفوذ فزاینده پکن است.

این روزنامه به‌عنوان شاهد دیگری از نفوذ فزاینده چین، به نقل از همان منابع نوشت که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در اواخر سال گذشته در جریان سفرش به ریاض پیشنهاد کرد در سال جاری نشستی بین ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در پکن برگزار شود. این اجلاس پس از نشست برنامه‌ریزی شده وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

در همین زمینه، روزنامه رای الیوم به نقل از منابع دیپلماتیک که آنها را منابع آگاه توصیف کرد، نوشت: عربستان سعودی برای موفقیت‌آمیز بودن نشست آتی اتحادیه عرب به میزبانی ریاض، تلاش‌های فشرده‌ای صورت می‌دهد تا تمام کشورهای عربی از جمله سوریه در آن مشارکت کنند و هیچ کشوری آن را تحریم نکند.

به گفته منابع مذکور، ریاض می‌کوشد ایران و ترکیه را به عنوان مهمان نشست دعوت کند امری که باعث خواهد شد ریاض به سکویی برای امنیت منطقه و حل و فصل فراگیر بحران‌های منطقه‌ای تبدیل شود. پیش از برگزای نشست ایرانی- عربی ( ۶ کشور عربی حوزه خلیج‌فارس) در پکن، نشست اتحادیه عرب در ریاض تشکیل می‌شود تا توافق ریاض- تهران به عنوان یک گام مقدماتی به توافقی در سطح کشورهای عربی و ایران تبدیل شود.

قدر مسلم آن است که توافق ایران و عربستان تمام نقشه‌های آمریکا و اسرائیل را برای ایجاد هرج و مرج و جنگ‌های بی‌پایان قومی و دینی- که تنها برنده آن اسرائیل خواهد بود- خنثی کرده است.

پربیننده ترین خبرها