گزارش العالم از پایان رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین

شنبه 27 اسفند 1401 - 16:21

خبرنگار العالم گزارش داد: «رزمایش مشترک کمربند امنیتی دریایی با رژه نظامی یگان های دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند به عنوان تضمین کننده ایمنی ناوبری در این اقیانوس، به پایان رسید.»

العالم - ایران
بنابر این گزارش، طی امروز (شنبه) با رژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار همتایان روسی و چینی خود، رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۳ ایران، چین و روسیه به پایان رسید. به گفته فرماندهان ارتش، تمامی شناورهای نیروی دریایی با انجام وظایف خود در این رزمایش، آمادگی خود را برای هر گونه شرایط اضطراری در شمال اقیانوس هند به معرض نمایش گذاشت.

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار شبکه العالم گفت: هر سه کشور در این رزمایش توانمندی های مدرن خود را به نمایش گذاشتند و مشاهده کردیم که نیروها با یک زبان مشترک کار می کنند و امروز می توان گفت که سه کشور قادر به انجام عملیات برای ایجاد امنیت دریایی و شکستن هژمونی نیروهایی هستند که حضورشان در این آب ها هیچ دلیل قانع کننده ای ندارد.

در طی این رزمایش چندین روز و در مراحل مختلف شاهد اجرای این مانورها تحت عنوان «کمربند امنیتی دریایی و عملیات نیروها برای تضمین ایمنی دریانوردی در شمال اقیانوس هند» بودیم، اما حضور کشورهایی با وزن نظامی به اندازه روسیه، چین و ایران در این مانورها می تواند پیام راهبرد نظامی جدید سه کشور در مواجهه با چالش های منطقه ای و حتی بین المللی در شمال اقیانوس هند باشد که هیچ طرفی به ویژه کشورهای منطقه هدف حمله قرار نگیرند.

امیر دریادار مصطفی تاج الدینی سخنگوی این مانور گفت: «امروز رزمایش را با انجام تمام اهداف از پیش تعیین شده به پایان رساندیم که مهمترین این اهداف ارتقای سطح آمادگی نیروها و هماهنگی بین آنها است تا با مشارکت جمعی کشورهای دوست، به صلح و امنیت در شمال اقیانوس هند برسیم؛ ارزیابی ما از تمرینات بسیار خوب است.»

نیروی دریایی ایران، روسیه و چین در روز آخر رزمایش مانورهای ترکیبی مشترک خود را به پایان رساندند. برگزاری این رزمایش بدان معنا است که امنیت منطقه می تواند به دور از دخالت خارجی در دست کشورهای منطقه باشد و ایران، روسیه و چین بر تقویت همکاری‌های خود برای مقابله با هرگونه تهدید علیه منطقه، تاکید می‌کنند.

رزمایش مرکب پنج روزه امنیت دریایی ۲۰۲۳ ایران، چین و روسیه که در خلیج عمان آغاز شده بود، امروز (شنبه) با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران "جماران" در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت.

پربیننده ترین خبرها