بلینکن: آمریکا فعالانه برای احیای حضور دیپلماتیک در لیبی تلاش می‌کند

بلینکن: آمریکا فعالانه برای احیای حضور دیپلماتیک در لیبی تلاش می‌کند
چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 22:05

آمریکا سفارت خود را در طرابلس در سال 2014 تعطیل کرد.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه گفت آمریکا «فعالانه» برای برقراری مجدد حضور دیپلماتیک در لیبی تلاش می‌کند اما از ارائه زمان دقیق در مورد بازگشایی سفارت ایالات متحده در این کشور خودداری کرد.

لیبی از زمان قیام سال 2011 با حمایت ناتو که منجر به سرنگونی معمر قذافی شد و از سال 2014 که عملاً میان گروه‌های رقیب شرقی و غربی تقسیم شد، روزهای آرام اندکی را سپری کرده است و آخرین درگیری بزرگ آن در سال 2020 با حصول آتش‌بس پایان یافت.

واشینگتن سفارت خود را در طرابلس در سال 2014 تعطیل کرد و به دنبال تشدید خشونت بین جناح های رقیب، نمایندگی دیپلماتیک خود را به کشور همسایه - تونس - منتقل کرد. ریچارد نورلند، فرستاده ویژه ایالات متحده برای لیبی، در خارج از پایتخت تونس فعالیت کرده و گه‌گاه به لیبی سفر می‌کند.

حمله سپتامبر 2012 به کنسولگری ایالات متحده در بنغازی، که از آن زمان تا کنون تعطیل بوده است، به کشته شدن چهار آمریکایی از جمله کریس استیونز، سفیر وقت ایالات متحده در لیبی منجر شد.

بلینکن در یک جلسه استماع کمیته فرعی تخصیص بودجه سنا در این خصوص گفت: «نمی‌توانم جدول زمانی به شما ارائه دهم، جز اینکه بگویم این چیزی است که فعالانه روی آن کار می‌کنیم. من می‌خواهم بتوانیم در لیبی حضوری مستمر بار دیگر برقرار کنیم.»

بلینکن هیچ جزئیاتی در مورد کاری که به آن اشاره کرد ارائه نداد.

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه و دیپلمات ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا، هم‌اکنون در حال سفر به منطقه است و از 15 تا 25 مارس (24 اسفند 1401 تا 5 فروردین 1402) به اردن، مصر، لیبی، لبنان و تونس سفر می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت لیف در لیبی با مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد تا «بر حمایت ایالات متحده از تلاش‌های تسهیل‌شده توسط سازمان ملل برای ترویج اجماعِ منجر به انتخابات در سال 2023 تاکید کند.»

بلینکن در این خصوص افزود: «همچنین یک لحظه مهم وجود دارد؛ جایی که در آن از طریق کار فرستاده سازمان ملل ممکن است، و من تاکید می‌کنم ممکن است، مسیری رو به جلو برای حرکت لیبی به جهتی مطلوبتر از جمله در مسیر انتخابات برای (تشکیل) دولت قانونی وجود داشته باشد، و دیپلمات‌های ما عمیقاً درگیر این موضوع هستند.»

این کشور عضو اوپک از اواخر سال 2021 که انتخابات برنامه ریزی شده به دلیل اختلاف بر سر قوانین لغو شد و پارلمان مستقر در شرق، مجلس نمایندگان، حمایت از دولت موقت را لغو کرد، در بن‌بست سیاسی گرفتار شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها