عراقی‌ها در منطقه سبز در اعتراض به قانون جدید انتخابات تحصن کردند

شنبه 5 فروردين 1402 - 19:33

ده ها عراقی با برگزاری تحصن و اعتراض نامحدود در منطقه سبز بغداد مخالفت خود را قانون انتخابات اعلام کردند که پارلمان، هفته گذشته گذشته بر اساس حوزه انتخاباتی واحد طبق سازوکار "سانت لیگو" بخشی از آن را تصویب کرده است.

العالم- عراق

به گزارش العالم، به رغم مخالفت جریان صدر و نمایندگان مستقل، پارلمان عراق، امروز خود را آماده برگزاری جلسه‌ای برای تکمیل تصویب قانون جدید انتخابات می‌کند.

در همین راستا، ده‌ها شهروند عراقی با تحصن در منطقه سبز و در مقابل پارلمان عراق، از مجلس نمایندگان خواستند نشست امروز خود را برای تکمیل تصویب قانون جدید انتخابات لغو کند. معترضان تهدید کردند در صورت تشکیل جلسه، به اقدامات تنش‌زا علیه این قانون ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر همزمان با این اعتراضات، نیروهای امنیتی عراق تدابیر سختگیرانه‌ای را در اطراف منطقه سبز اتخاذ کرده و تمام دروازه‌ها را بسته‌اند.

استان‌های جنوبی عراق از جمله استان بصره و ذی قار شب گذشته شاهد تظاهرات شبانه در اعتراض به تصویب سازوکار سانت لیگو در احتساب آرا بود.

روش سانت لیگو، یعنی تقسیم آرای رای‌دهندگان. این روش در کشورهایی استفاده می‌شود که با ساختار نمایندگی نسبی کار می‌کنند و مبتنی بر این است که آرای ائتلاف‌ها به شکل تصاعدی بر عدد 1.4 تقسیم شود و در این حالت ائتلاف‌های کوچک شانس برنده شدن پیدا می‌کنند؛ اما گروه‌های سیاسی حاکم بر پارلمان به دنبال تصویب آن بر اساس 1.7 هستند که باعث می‌شود احتمال برنده شدن کاندیداهای مستقل و نیز تشکل‌های نوظهور و کوچک، کاهش یافته و شانس تشکل‌های سیاسی بزرگ بیشتر شود.

پربیننده ترین خبرها