دستیار پوتین به ایران سفر می‌کند

دستیار پوتین به ایران سفر می‌کند
پنج‌شنبه 10 فروردين 1402 - 02:44

رئیس کمیسیون روابط خارجی دومای روسیه در دیدار امیرعبداللهیان گفت: توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو کشور تاریخی است و بر امنیت کل منطقه تاثیر مثبت دارد و ما از آن حمایت می‌کنیم.

العالم - اروپا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، چهارشنبه نهم فروردین ماه با رئیس و اعضای کمیسیون روابط خارجی و نیز نایب رئیس دومای روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که با حضور ۱۲ تن از اعضای برجسته این کمیسیون، رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران، نایب رئیس دومای روسیه و برخی مدیران وزارت خارجه روسیه در محل دوما برگزار شد، طرفین ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در تقویت همکاری‌های فیمابین، موضوعات مختلف همکاری‌های دو کشور در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت: روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد و کارها به خوبی در حال پیشرفت است.

وی افزود: از ارتباط نزدیک روسای جمهور دو کشور خرسندیم و سفر آقای پوتین به تهران تحول مهمی بود و نتیجه ملاقات‌ها و گفتگوهای مقامات مختلف دو کشور، پیشرفت و تنوع بخشیدن به روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: دیپلماسی پارلمانی نقش مهمی در تقویت روابط دو کشور دارد و کمیسیون عالی مشترک پارلمانی دو کشور، چارچوب بسیار خوبی برای کمک به تقویت روابط دو کشور است.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام‌ نیز گفت: احیای برجام با پایبندی کامل تمامی طرف‌ها به تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران، اولویت ماست و ما در این زمینه مسؤولانه عمل کردیم و پایبندی خود را به مذاکره برای احیای برجام نشان دادیم، اما دولت آمریکا هنوز نتوانسته در این زمینه تصمیم بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: گفت‌وگوهای رو به جلویی با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و مایل هستیم در چارچوب این گفتگوها، ادعاهای بی‌اساس در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران رفع شود.

اسلوتسکی رئیس کمیسیون روابط خارجی دوما نیز در این نشست ضمن اشاره به سفر اخیر والودین رئیس دومای روسیه به تهران و برگزاری نشست مشترک همکاری‌های عالی پارلمانی دو کشور، افزود: پارلمان‌های دو کشور همکاری خوبی با هم دارند و لازم است از این ظرفیت برای تقویت روابط دوجانبه استفاده شود.

وی افزود: دستیار پوتین بزودی به تهران سفر می‌کند و در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

اسلوتسکی تأکید کرد: ما اهتمام زیادی به موضوعات مهم روابط و همکاری‌های دوجانبه مخصوصا کریدور شمال جنوب داریم و لازم است این کریدور با همکاری مشترک دو طرف بخصوص در بخش رشت - آستارا سریعا تکمیل شود.

وی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب را بزرگترین پروژه قرن خواند و افزود: مذاکرات جاری در مسکو با حضور معاون وزیر راه ایران، فرصت خوبی برای رفع موانع باقیمانده در این زمینه است.

این مقام پارلمانی تأکید کرد: ما در دومای روسیه تلاش می‌کنیم که روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها تقویت شود.

رئیس کمیسیون روابط خارجی دوما با اشاره به اتهامات مطرح شده از سوی اوکراین و برخی طرف‌های غربی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین گفت: اوکراین، آمریکا و اروپا هیچ دلیل اثبات کننده‌ای برای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ندارند و آنها از این ادعا به عنوان یک بهانه برای دیگر اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند.

وی همچنین اظهار داشت: توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو کشور تاریخی است و بر امنیت کل منطقه تاثیر مثبت دارد و ما از آن حمایت می‌کنیم.

در این نشست آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه در حوزه دریای خزر، انرژی و دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها