ترامپ و دموکراسی آمریکایی دو روی یک سکه هستند

ترامپ و دموکراسی آمریکایی دو روی یک سکه هستند
شنبه 12 فروردين 1402 - 11:43

دونالد ترامپ باید خود را تسلیم و سپس برای انگشت‌نگاری و تصویربرداری به دادستانی منهتن مراجعه کند. به دستانش دستبند زده می‌شود و در نهایت در برابر قاضی حاضر می‌شود. این وصف کوتاهی از نحوه تعامل با رئیس‌جمهور سابق آمریکا در روز سه‌شنبه آینده است.

العالم- تحلیل روز

اتهامات علیه ترامپ هنوز مشخص نیست، زیرا کیفرخواست محرمانه باقی مانده است. با این حال، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که او با بیش از 30 اتهام در ارتباط با کلاهبرداری تجاری، پرداخت مبلغ به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن و نگهداری اسناد مخفی دولتی بعد از ترک کاخ سفید، مواجه است. وی متهم است در سال ۲۰۱۶ در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا، به ستاره فیلم‌های مستهجن مبلغ ۱۳۰ هزاردلار حق‌السکوت پرداخت کرده است.

کارشناسان مسائل آمریکا بر این باورند که دادگاه کیفری به دلیل ترس از اقدامات خرابکارانه احتمالی هواداران ترامپ، تدابیر قانونی یاد شده را علیه وی اتخاذ نخواهد کرد؛ زیرا که ترامپ پیشتر به هوادارانش اعلام کرده بود که در صورت بازداشت او، برای قتل و تخریب آماده شوند. این هواداران وفاداری‌شان را به رئیس‌شان، ترامپ در سال ۲۰۲۰ ثابت کردند یعنی هنگامی که به درخواست ترامپ و در اعتراض به نتایج انتخابات، به ساختمان کنگره یورش بردند که تعدادی کشته و زخمی بر جای گذاشت.

حضور غافلگیرکننده ترامپ در صحنه سیاسی آمریکا در سال ۲۰۱۶ پرده از دو واقعیت برداشت؛ نخست واقعیت نظام سیاسی آمریکا و دوم واقعیت جامعه آمریکایی؛ واقعیت‌هایی که آمریکا به خاطر آنها به جهانیان فخر می‌فروخت و نظام سیاسی دموکرات خود را به عنوان الگویی به جهانیان تحمیل می‌کرد. حال آنکه ترامپ با حماقت خاص خود، دروغ بودن و زشتی این دو واقعیت را بر جهانیان آشکار کرد.

بن بورخس، استاد فلسفه در دانشگاه جورجیا در مقاله‌ای که در وب‌سایت آمریکایی دیلی بست منتشر شده، از محاکمه ترامپ استقبال کرده و در عین حال، نظام سیاسی و نظام قضایی آمریکا را به دلیل عدم محاکمه روسای جمهور سابق از جمله جرج دبلیو بوش و معاون او، دیک چنی و نیز برخی مقامات ارشد این کشور را که مرتکب جنایاتی بزرگ‌تر از جنایات ترامپ شدند، به سخره گرفته و خواسته است که قانون با آنها نیز مانند دیگر شهروندان آمریکایی تعامل کند.

ولی بزرگ‌ترین جنایتی که ترامپ و وزیر خارجه‌اش، مایک پمپئو و به طور کل حکومت آمریکا مرتکب آن شدند، ترور حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و همرزمانش بود و بهای این جنایت را باید تمام کسانی که در آن دست داشتند از جمله ترامپ و پمپئو پرداخت کنند.

نظام سیاسی آمریکا که مبتنی بر جنگ، ترور، چپاول و فساد اخلاقی است، همچنین انعکاس کاملی از جامعه آمریکایی است. زمانی‌که نظام سیاسی آمریکا، بدون توجه به قوانین بین‌المللی، دست به جنایتی می‌زند، جامعه آمریکا نیز با یک اشاره انگشت دیوانه‌ای مانند ترامپ، به قصد کشتن مخالفان او، به ساختمان کنگره یورش می‌برد و بدین ترتیب، نماد دموکراسی را نابود می‌کند.

این بار نیز پس از آنکه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درباره مرگ و نابودی در صورت مواجه شدن با اتهام‌های مجرمانه هشدار داد و هوادارانش را به حالت آماده‌باش درآورد، چهره واقعی جامعه آمریکا عیان‌تر شده است.

به دلیل ترس از تکرار سناریوی یورش به ساختمان کنگره، مقامات آمریکا تهدیدهای ترامپ و هوادارانش را جدی تلقی کرده‌اند به نحوی که تدابیر امنیتی سختگیرانه‌ای به‌ویژه در اطراف دادگاه منهتن و نیز در واشنگتن دی‌سی اتخاذ و همچنین در این شهر در روز سه‌شنبه حالت فوق‌العاده اعلام شده است. مقامات همچنین تحرکات هواداران ترامپ را به منظور جلوگیری از هرگونه آشوب و خشونت و همچنین پیام‌ها و فراخوان‌ها برای تظاهرات مسلحانه برای جلوگیری از بازداشت احتمالی او، رصد می‌کنند.

نظام سیاسی و جامعه آمریکایی مایه تمسخر ملت‌هایی شده که در آتش مداخلات آمریکا در امور کشورهای‌ خود می‌سوزند. آمریکایی که به بهانه گسترش آزادی و آموزش آزادی و قانون، بی‌گناهان را در کشورهای مختلف به خاک و خون می‌کشد، سرنوشتش امروزه به دست ترامپ دیوانه است.

پربیننده ترین خبرها