حمله اشغالگران به فلسطینی‌ها و جلوگیری از ورود آنها به مسجد الاقصی

حمله اشغالگران به فلسطینی‌ها و جلوگیری از ورود آنها به مسجد الاقصی
يکشنبه 20 فروردين 1402 - 10:08

شماری از شهرک نشینان بامداد امروز یکشنبه با حمایت نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند و جوانان فلسطینی را در باب الاسباط  مورد حمله قرار دادند و با اجبار از ورود آنها به مسجد الاقصی برای اقامه نماز صبح و همچنین از ورود ده ها زن جلوگیری کردند.

العالم فلسطین

شاهدان عینی گزارش دادند؛ نیروهای اشغالگر صهیونیست پیش از هجوم مورد انتظار شهرک نشینان به مسجد به مناسبت عید فصح یهودیان از ورود جوانان فلسطینی به مسجد الاقصی برای اقامه نماز صبح جلوگیری کردند.

این شاهدان افزودند: نیروهای اشغالگر به شدت در دروازه‌های بیرونی مسجدالاقصی مستقر شده‌ و مانع از ورود مردان جوان می شوند و از آنها خواستند به خانه‌های خود بازگردند و به آنان اطلاع دادند که به افراد زیر 50 سال اجازه نمی‌دهند برای اقامه نماز وارد مسجد شوند.

گفتنی است برخی گروه‌های راست‌گرای صهیونیستی به مناسبت عید فصح یهودیان که از شامگاه چهارشنبه گذشته آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، خواستار یورش گسترده به مسجد الاقصی شدند و در مقابل، گروه‌های فلسطینی خواستار اعتکاف در مسجدالاقصی هستند.

در همین حال، ده ها فلسطینی پیش از پایان نماز تراویح، درهای مصلی قبلی مسجد الاقصی را از داخل بستند؛ اعتکاف کنندگان تأکید کردند که درها را بسته اند تا از یورش نیروهای اشغالگر به مسجد و بیرون کشیدن آنها با اجبار جلوگیری کنند.

تنش اسرائیل و اردن

اردن نیز دریافت نامه رسمی از سوی [اسرائیل] که خواستار اعمال فشار بر سازمان اوقاف اسلامی برای بیرون راندن اعتکاف کنندگان را رد کرد.

وزارت امور خارجه اردن شامگاه شنبه به شدت نسبت به عواقب فاجعه بار تداوم نقض وضعیت تاریخی و قانونی موجود در مسجد الاقصی و هتک حرمت به اماکن مقدس و حقوق مسلمانان در انجام مناسک دینی در این ماه مبارک توسط اسرائیل هشدار داد.

"سنان المجالی"، سخنگوی وزارت امور خارجه اردن تاکید کرد: «حملات اسرائیل به مسجد مبارک الاقصی و نمازگزاران، موجب افزایش خشونت و تنش است». و " توقف نقض حریم مقدس، حقوق بین‌الملل و حق فلسطینی‌ها در انجام وظایف دینی خود مانع تنش بیشتر خواهد شد

حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در گفت وگو با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، بر حمایت واشنگتن از امنیت [اسرائیل] تاکید کرد و خواست تا اقداماتی را برای تشدید تنش انجام ندهد.

افزون بر شلیک موشک از لبنان، غزه و سوریه، درگیری هایی نیز در واکنش به تجاوزات مکرر به مسجد الاقصی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، در مناطق مختلف فلسطین و مناطق داخل خط سبز رخ داد.

رسانه های اسرائیلی از سوی دیگر گزارش دادند که یک فرد مسلح شامگاه شنبه وارد شهرک اسایل در جنوب الخلیل شده و نیروهای اشغالگر به سرعت به محل هجوم بردند؛ خبرنگار الجزیره اعلام کرد که آژیرهای هشدار در آن شهرک به صدا درآمده است.

شهادت یک فلسطین ، دستگیری افراد و ادامه حملات

یک جوان فلسطینی شامگاه شنبه در شهر عزون در استان قلقیلیه توسط ارتش اشغالگر به شهادت رسید.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد عاهد عزام (جوان 20 ساله) بر اثر جراحات وارده شامگاه شنبه در درگیری‌ها با نیروهای اشغالگر در ورودی شرقی شهر ، جان باخت.

این وزارتخانه افزود: این جوان با شلیک گلوله از ناحیه شکم و قفسه سینه آسیب دید و علیرغم تلاش کادر پزشکی برای احیای وی جان باخت.

به این ترتیب شمار شهدای فلسطینی از ابتدای سال جاری در تیراندازی ارتش اشغالگر اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس به 95 نفر افزایش یافت که 17 کودک و یک زن نیز در میان آنان بود.

پربیننده ترین خبرها