جامعه اطلاعاتی آمریکا: باکو تهدیدی برای قفقاز جنوبی است

جامعه اطلاعاتی آمریکا: باکو تهدیدی برای قفقاز جنوبی است
يکشنبه 20 فروردين 1402 - 15:00

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارشی طبقه بندی نشده تأیید کرد که جمهوری آذربایجان یک تهدید اصلی برای صلح در قفقاز جنوبی محسوب می‌شود.

العالم - آسیا

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در یک گزارش اطلاعاتی (نسخه طبقه بندی نشده) برای کنگره به طور قطعی جمهوری آذربایجان را به عنوان تهدید اصلی برای صلح در قفقاز جنوبی معرفی کرده است.

«آرام هامپاریان» مدیر اجرایی جامعه مدنی حمایت از کمیته ملی ارمنی آمریکا (ANCA) تصریح کرد: «جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ما آن‌چه که ما می دانیم صحت دارد را تأیید می‌کند و آن این است که (جمهوری) آذربایجان متجاوز است».

این گزارش که اوایل هفته جاری به شکل غیرطبقه‌بندی شده منتشر شد، توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا تهیه شده است و تأکید دارد: «در منطق قفقاز جنوبی، (جمهوری) آذربایجان کشوری است که به احتمال بسیار زیاد، نبرد گسترده را از سرمی‌گیرد به امید آن‌که دستاوردهای خود را در زمان اقدام نظامی 2020 علیه ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی تثبیت کند و گسترش دهد».

در این گزارش همچنین آمده است: «(جمهوری) آذربایجان در اواسط سپتامبر 2022، حمله گسترده‌ای را در امتداد مرز بین‌المللی با ارمنستان آغاز کرد و تا 25 مایلی خاک ارمنستان را مورد حمله قرار داد. آتش بس که در 14 سپتامبر حاصل شد تا حد زیادی پابرجاست اما می‌تواند به راحتی نقض شود زیرا هر دو طرف همچنان یکدیگر را به شلیک توپخانه سنگین متهم می‌کنند».

جامعه اطلاعاتی آمریکا ادامه داد: «علی‌رغم خشونت‌های ماه سپتامبر گذشته که طی آن حداقل 207 ارمنی و 80 سرباز (جمهوری) آذربایجان کشته شدند، تعامل دیپلماتیک بین‌المللی ازسرگرفته شده است که ما ارزیابی می کنیم که به کاهش خطر تشدید تنش‌های بیشتر کمک می‌کند».

طبق این گزارش، داده‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا در نتیجه تلاش «ادم شف» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا برای گنجاندن مفاهیم تحت حمایت جامعه مدنی حمایت از کمیته ملی ارمنی آمریکا در قانون مجوز اطلاعات منتشر شده است.

شف خواستار گزارشی شده است که در آن‌ احتمال اقدام نظامی یک کشور قفقاز جنوبی علیه یک کشور دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد. این گزارش می‌بایست شامل نشانه‌ای از توازن راهبردی در این منطقه، از جمله در رابطه با قابلیت‌های نظامی تهاجمی کشورهای حوزه قفقاز جنوبی باشد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که اخیراً وزارت دفاع ارمنستان از تبادل آتش در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داده و اعلام کرده که در این تبادل آتش یک نظامی کشته و یک نظامی دیگر زخمی شده و تیراندازی از جانب نیروهای جمهوری آذربایجان انجام شده است.

پیشتر نیز «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان از «احتمال بالای وقوع تشدید تنش» در مرز با جمهوری آذربایجان خبر و درباره آن هشدار داده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها