پس از دیدار مقامات آمریکا با ولیعهد عربستان؛

کاخ سفید از پیشرفت‌های مرتبط با یمن استقبال کرد

کاخ سفید از پیشرفت‌های مرتبط با یمن استقبال کرد
شنبه 26 فروردين 1402 - 07:49

به دنبال تحرکات سیاسی جدید و نقش آفرینی چین برای بازسازی روابط عربستان سعودی و ایران و روند مثبت گفت وگوهای صلح ریاض با صنعا، اقداماتی که تا حد زیادی آمریکا از آن کنار گذاشته شده است، حالا دستیاران ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته اند که از پیشرفت تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشه در یمن پس از گفتگو با ولیعهد سعودی استقبال می کنند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: دیدارهای مقام های آمریکایی شامل ملاقات مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه و فرستاده وی در یمن بود.
این گزارش می افزاید، دستیاران ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از گفتگوهای «سازنده» در عربستان سعودی با محمد بن سلمان - ولیعهد، از پیشرفت تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشه در یمن استقبال کردند.
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت این دیدارها شامل ملاقات برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه و تیم لندرکینگ، فرستاده وی در یمن بود و در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد.
واتسون در بیانیه‌ای گفت: «مذاکرات آنها بر پیشرفت حیاتی در مسیر حل دیپلماتیک مناقشه در یمن متمرکز بود که رئیس‌جمهور بایدن مدت‌هاست آن را در اولویت قرار داده است. ... طرف آمریکایی حمایت خود از دفاع از عربستان سعودی در برابر تهدیدات یمن و سایرین را تایید کرد.»
این دیدارها همچنین شامل ملاقات آموس هوخشتاین، فرستاده انرژی آمریکا و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی بود. در بیانیه کاخ سفید به تصمیم غافلگیر‌کننده اوایل ماه جاری اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت اشاره ای نشده است.
بر اساس گزارش کاخ سفید، مقامات در مورد ایجاد منطقه خاورمیانه یکپارچه‌تر، باثبات‌تر و مرفه‌تر و همچنین فناوری‌های مخابراتی 5G و 6G صحبت کردند و می‌افزاید مقامات موافقت کرده‌اند در ارتباط باقی بمانند.
این نشست‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که پکن به تازگی برای بازسازی روابط عربستان سعودی و ایران، قدرت‌های برتر منطقه در خاورمیانه، میانجیگری کرده است؛ روندی که ایالات متحده تا حد زیادی از آن کنار گذاشته شد.
عربستان سعودی و ایران اعلام کرده اند ترتیباتی را برای بازگشایی سفارت ها و کنسولگری ها در مدت دو ماه مقرر در توافقنامه با میانجیگری چین اتخاذ خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها