زلال قرآن 2258

به چه دلیل گفته می شود راه وصول به مقام خلیفة الهی بسیار طولانی است؟

به چه دلیل گفته می شود راه وصول به مقام خلیفة الهی بسیار طولانی است؟
يکشنبه 27 فروردين 1402 - 13:37

العالم - زلال قرآن

راهی را که انسان در طول زندگی دنیایی خویش باید طی کند راهی است بسیار طولانی و صعب العبور که از اسفل سافلین (که شرایط استعداد محض است) آغاز شده و باید تا اعلی علیین و پیشگاه با عظمت الهی (که کمال محض است) ادامه یابد.

ازآنجا که به شهادت آیات 4 و 5 سوره تین :

« لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ . ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ»

ترجمه : (که ما انسان را در نیکوترین نظم و اعتدال آفریدیم. سپس او را [به سبب گناهانش و پافشاری بر آن‌ها] به پَست ‌ترین پَست‌ها باز گرداندیم ).

خداوند رحمان انسان را در بهترین شرایط ممکن ( از نظر ترکیب جسم و روح ) آفرید و او را در ابتدای راه کمال قرار داد، و با اعطاء عمر دنیایی به او فرصت داد تا با سلوک فطری به سوی اسماء الله هم راه و مسیر رشد استعدادهای ذاتی خویش را به درستی بشناسد و هم با استقرار در آن (که صراط مستقیم فطرت اوست) راه کمال پوید و با کسب کمالات شایسته به مقام اعلی قرب الهی برسد.

پس توفیق خلیفة الهی نصیب کسانی خواهد شد که با تسلیم محض الهی بودن و رعایت کامل تقوا در صراط مستقیم الهی که همان صراط مستقیم کمال آنهاست مستقر شده و با صبر و استقامت در آن طی طریق نمایند، و با عمل دقیق به دستورات خداوند و احکام شرع مقدس برای رشد متعادل و متوازن استعدادهای فطری خویش تلاش کنند، تا ان شاءَالله بتوانند به شایستگی به وظیفه خلیفة الهی خویش عمل نمایند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها