پژوهشگر سودانی درگفتگو با العالم: بحران سودان به مرحله برگشت ناپذیری رسیده است

پنج‌شنبه 31 فروردين 1402 - 15:27

پژوهشگر سیاسی سودانی گفت: بحران سودان به مرحله برگشت ناپذیری رسیده است و حل آن تنها به دست مردم سودان یا قدرت های منطقه ای امکان پذیر است.

العالم - جهان اسلام

«میخاییل عوض» پژوهشگر سیاسی اظهار داشت که دلیل بروز درگیری در سودان بین ارتش و شبه نظامیان موسوم به «واکنش سریع»، اختلاف نظر درباره مدت زمان اجرای توافقنامه سیاسی برای انحلال نیروهای واکنش سریع و الحاق آن در ارتش است، زیرا ارتش می خواست ظرف یک سال این نیروها را منحل کند اما نیروهای واکنش سریع، به علت در اختیار داشتن نیرو، تسلیحات و همچنین حمایت برخی از قدرت های منطقه ای، مدت زمان ده سال را پیشنهاد کردند.

وی افزود: سودان دیگر نمی تواند دو نیروی متضاد را در راس قدرت تحمل کند، به ویژه اینکه منطقه در حال حرکت به سمت حل بحران های موجود است، بنابراین باید تصمیم گرفت که کدامیک از این دو نیرو به قیمت حذف دیگری باقی بماند. دو گزینه پیش روی سودان است: بقای ارتش و اجرای توافق سیاسی و گزینه دوم تحمیل نیروهای شبه نظامی واکنش سریع به عرصه سیاسی سودان.

این پژوهشگر سیاسی تاکید کرد ارتش و نیروهای واکنش سریع از لحاظ توان نظامی در یک سطح هستند و این توازن راه را به روی درگیری های طولانی و ویرانگر باز می کند در حالی که اکنون هیچکدام از این دو نیرو نمی توانند تصمیم گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: خطرناک ترین بخش بحران موجود در سودان این مساله است که هیچیک از دو جناح متضاد از حمایت مردمی و اجتماعی برخوردار نیستند، بنابراین سودان بین دو نیروی مسلح منزوی اجتماعی قرار گرفته که بر سر منافع، ثروت و قدرت با یکدیگر می جنگند.

این پژوهشگر سیاسی تصریح کرد: آتش‌بس بین طرف‌های درگیر در سودان نیز در پاسخ به درخواست‌ها و فشارهای طرف‌های سودانی، بین‌المللی و منطقه‌ای برای حل این مشکل به صورت بشردوستانه صورت گرفت، به‌ویژه که وضعیت انسانی در خیابان‌های سودان به وضعیت اسفناکی رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: «هیچ یک از طرف های درگیر، مهمات و تسلیحاتشان تمام نشده است و به عبارتی به علت توازن قدرت نظامی هیچکدام نتوانسته بر دیگری فایق آید لذا در چنین حالتی لازم است آتش بس دایم برقرار شود.»

پربیننده ترین خبرها