راه حل کلاف سردرگم بحران درگیری های سودان

راه حل کلاف سردرگم بحران درگیری های سودان
پنج‌شنبه 31 فروردين 1402 - 15:49

کارشناسان و ناظران بر این باورند که نبردهای نظامی جاری در سودان بین ارتش و نیروهای واکنش سریع با مداخلات برخی از قدرت های منطقه، به مرحله برگشت ناپذیری رسیده است و این مردم سودان هستند که می توانند سرنوشت جنگ را رقم بزنند.

العالم _ نظرکده

پژوهشگران سیاسی دلیل بروز درگیری در سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع را مدت زمان مورد نظر در توافقنامه سیاسی انحلال نیروهای واکنش سریع می‌دانند، زیرا ارتش می‌خواست ظرف یک سال این نیروها را منحل و در خود ادغام کند در حالی که این نیروها خواستار انحلال ظرف ده سال بودند و علت اینکه نیروهای واکنش سریع با نظر ارتش مخالفت کردند، برحورداری آنها از نیرو و تسلیحات و همچنین حمایت برخی از قدرت های منطقه ای بود.

پژوهشگران سیاسی تصریح کردند که سودان دیگر نمی‌تواند دو نیرویی را بپذیرد که بر سر قدرت جنگ دارند، به‌ویژه اینکه منطقه به سمت حل بحران‌های موجود پیش می‌رود، بنابراین باید تصمیم‌گیری می‌شد که یکی از این دو نیرو به قیمت حذف دیگری باقی بماند یعنی یا بقای ارتش و اجرای توافق سیاسی یا به قدرت رسیدن شبه نظامیان موسوم به "واکنش سریع" در عرصه سیاسی سودان.

به گفته پژوهشگران سیاسی، آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سودان در پاسخ به درخواست‌ها و فشارهای طرف‌های سودانی، بین‌المللی و منطقه‌ای برای حل مشکلات بشردوستانه به دست آمد به‌ویژه اینکه اوضاع انسانی در سودان اسفناک شده است. هم اینک شمار زیادی از کارمندان، دانش آموزان و دانشجویان برای ششمین روز در محل کار یا درس خود محبوس و مجروحان و کشته ها در خیابان ها رها شده اند.

علت برقرار نماندن آتش بس برای مدت طولانی بین نیروهای واکنش سریع و ارتش این است که مهمات و تسلیحات طرف های درگیر به پایان نرسیده و یکی از دو طرف دیگری را شکست نداده است.

محققان سیاسی تاکید می‌کنند که بین ارتش و نیروهای واکنش سریع توازن قدرت وجود دارد و این توازن سودان را به سوی درگیری‌های طولانی‌مدت و مخرب می کشاند زیرا هیچ یک از آن دو نمی‌تواند نبرد را به سرعت به سود خود پایان دهد. خطرناک ترین اتفاق در بحران کنونی سودان این است که هیچ کدام از دو طرف نبرد از حمایت مردمی و اجتماعی برخوردار نیستند، بنابراین سودان بین دو نیروی منفور قرار گرفته است که بر سر منافع، ثروت و قدرت می جنگند.

محققان سیاسی معتقدند که بحران سودان به مرحله برگشت ناپذیری رسیده است و راه حل این بحران فقط به دست مردم سودان یا به دست یک نیروی منطقه ای است.

تحلیلگران سیاسی نیز می گویند مردم سودان که ثروت و قدرتشان به یغما رفته است، نگران درگیری های نظامی مداوم بین ارتش و نیروهای واکنش سریع نیستند، زیرا آنها به دنبال یک دولت غیرنظامی هستند که کشور را از بحران مزمن خارج کند.

هم اکنون جنگ شدید داخل پایتخت پرجمعیت سودان در جریان است، جایی که شهروندان در یک فاجعه واقعی به سر می برند، به خصوص که اجساد نظامیان و غیرنظامیان در خیابان ها رها شده و بسیاری از بیمارستان ها از فعالیت باز ایستاده اند. جنگ هم اکنون به جنگ شهرها و خیابان ها تبدیل شده است و قربانی آن مردم سودان هستند.

افکار عمومی سودان و نیز ملت های عرب، ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع را محکوم می کنند زیرا آن دو را عامل سقوط روند راه حل سیاسی در سودان می دانند.

کارشناسان سیاسی معتقدند که هیچ یک از دو نیروی متخاصم در سودان برای در دست گرفتن سکان قدرت صلاحیت ندارند و این مردم سودان هستند که باید سرنوشت کشور را رقم بزنند.

آنها می گویند صحنه سودان ابهام آلود است زیرا یک قدرت منطقه ای وجود دارد که به خاطر منافع سیاسی و اقتصادی خود به درگیری دامن می زند و این در حالی است که دو طرف نبرد حاضر نیستند سلاح خود را زمین بگذارند و پشت میز گفتگو بنشینند زیرا مصمم به حذف یکدیگر هستند.

پربیننده ترین خبرها