بلغارها خواستار تعطیلی پایگاه‌های ناتو در کشورشان شدند

بلغارها خواستار تعطیلی پایگاه‌های ناتو در کشورشان شدند
دوشنبه 4 ارديبهشت 1402 - 01:27

هزاران نفر از مردم بلغارستان با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف خواستار عدم مشارکت این کشور در هرگونه درگیری نظامی شدند.

العالم - اروپا

هزاران نفر در شهرهای مختلف بلغارستان به ویژه در صوفیه پایتخت این کشور با شعار «بلغارستان، منطقه صلح»، علیه جنگ و هرگونه مشارکت کشورشان در جنگ تظاهرات برگزار کردند.

خبرگزاری تاس روسیه می‌گوید که این تظاهرات در روز یک شنبه در 32 شهر این کشور برگزار شده و در پایتخت حدود 12 هزار نفر به خیابانها آمدند. پلیس بلغارستان اما شمار تظاهرات کنندگان را 5 هزار نفر اعلام کرده است.

براساس این گزارش، شرکت کنندگان در تظاهرات تاکید کردند که بلغارستان باید در منطقه صلح باقی بماند و از هرگونه مشارکت در درگیریهای نظامی خودداری کند. تظاهرات کنندگان با تاکید بر اینکه ارسال سلاح به اوکراین نه تنها به عای شدن شرایط کمکی نمی‌کند بلکه شعله آتش را بدتر می‌کند و تلفات انسانی را افزایش می‌دهد خواستار حاکمیت دولت بر کشور و بسته شدن پایگاههای ناتو در این کشور شدند.

سازمان ناتو در بلغارستان دارای 4 پایگاه نظامی است که عمدتا در اختیار ارتش ایالات متحده قرار دارد.

کارشناسان نظامی می‌گویند، انتخاب بلغارستان برای ایجاد پایگاههای نظامی آمریکا بخاطر اهمیت راهبردی این کشور است که در کنار دریا قرار گرفته و دسترسی به راههای دریایی و آبی را فراهم می سازد.

به گفته خبرنگار تاس، در این تظاهرات هزاران نفر با امضای طوماری خواستار برگزاری «همه پرسی برای صلح و حاکمیت» برای جلوگیری از مشارکت بلغارستان در جنگ شدند. این کمپین قرار است تا ماه جولای بیش از 600 هزار امضا برای این همه پرسی جمع کند.

تظاهرات کنندگان همچنین خواستار برگزاری تظاهرات دیگری در 21 ماه مه شدند.

زمستان گذشته نشریه آلمانی «دی ولت» گزارش داد دولت بلغارستان برخلاف موضع رسمی صوفیه، به‌طور انبوه مهمات و گازوئیل به اوکراین ارسال کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها