زلنسکی به دنبال دریافت جنگده های غربی برای نبرد با روسیه است

زلنسکی به دنبال دریافت جنگده های غربی برای نبرد با روسیه است
پنج‌شنبه 17 فروردين 1402 - 07:54

رئیس‌جمهور اوکراین در لهستان کوشید کشورهای غربی را به ارسال هواپیما‌های جنگی برای نبرد کی‌یف با مسکو ترغیب کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در سفری به ورشو گفت: لهستان به تشکیل ائتلافی از قدرت‌های غربی برای تامین هواپیماهای جنگی به کی‌یف کمک خواهد کرد.
لهستان همسایه و متحد نزدیک اوکراین محسوب می‌شود و پیش از این، به فرایند تأمین تانک‌های اوکراین از سوی غرب کمک کرده است. لهستان در جریان سفر زلنسکی اعلام کرد 10 فروند جنگنده میگ دیگر علاوه بر چهار فروند جت قبلی به اوکراین خواهد داد.
زلنسکی طی یک سخنرانی در ورشو گفت: «همان‌طور که رهبری کشور شما [لهستان] خودش را در کمک به شکل‌گیری ائتلاف تامین تانک ثابت کرد، معتقدم که در زمینه تامین هواپیما نیز چنین خواهد کرد.»
رئیس‌جمهور اوکراین ساعاتی پیش از آن گفته بود نیروهای اوکراینی در باخموت گرفتار شرایط بسیار سختی شده‌اند و اگر خطر محاصره آنها توسط نیروهای روس وجود داشته باشد، ارتش اوکراین تصمیمات لازم را برای حفاظت از آنان خواهد گرفت.
زلنسکی افزود: نیروهای اوکراینی در باخموت گاهی پیشروی‌های اندکی داشته‌اند که در نهایت عقب رانده شدند، اما همچنان در شهر حضور دارند.
وی مدعی شد: «ما در باخموت هستیم و دشمن کنترل آن را در دست ندارد.»
باخموت که در استان دونتسک واقع شده به یکی از خونین‌ترین جبهه‌های منازعه اوکراین بدل شده است. روسیه کنترل بخش اعظم استان دونتسک را در دست دارد و تلاش می‌کند این شهر را نیز تصرف کند.
زلسنکی در ادامه گفت: «مهم‌ترین مسئله برای من حفظ جان سربازانمان است و اگر خطر بزرگ‌تری آنان را تهدید کند که به بهای از دست دادنشان تمام شود، از جمله خطر محاصره، البته که ژنرال‌هایمان تصمیمات لازم را خواهند گرفت.»
اظهارات زلنسکی به نظر می‌رسد به عقب‌نشینی احتمالی نیروهای اوکراینی از باخموت اشاره داشته باشد. با این حال هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، پس از این سخنان اعلام کرد علی‌رغم تلاش‌های روسیه برای تصرف باخموت و دیگر شهرهای شرق اوکراین، شرایط جبهه «کاملا تحت کنترل است».

پربیننده ترین خبرها