وقتی که آمریکا چشمان خود را بر فساد گسترده مسوولان اوکراینی می بندد

وقتی که آمریکا چشمان خود را بر فساد گسترده مسوولان اوکراینی می بندد
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1402 - 15:20

در این نوشتار به موضوعی آشنا در نزد جامعه جهانی می‌پردازیم تا گوشه‌ای دیگر از دورویی آمریکا و استانداردهای دوگانه‌اش در تعامل با مسائل مشابه در سطح بین‌المللی را آشکار سازیم؛ به نحوی که نوع تعامل را وابستگی یا عدم وابستگی کشورها به آمریکا تعیین می‌کند و این که تعاملات واشنگتن در چارچوب اصول و ارزش‌ها و اخلاقیات نیست.

العالم- کشکول

آمریکا که به بهانه مبارزه با فساد و پولشویی در امورات ریز و درشت همه کشورها مداخله می‌کند، برخی کشورها و حکومت‌ها را به این بهانه که آنها شفاف‌سازی نمی‌کنند و در فساد غرق شده‌اند از کمک‌هایش محروم می‌کند و یا به دلیل نپیوستن آنها به توافقنامه‌ها و معاهده‌های بین‌المللی، این کشورها را تحت محاصره و یا تحریم قرار می‌دهد. ولی در مقابل، همین آمریکا در تعامل با رژیم‌ها و حکومت‌های فاسدِ پیرامون خود، تمام توافقنامه‌ها و معاهده‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشته و زبانش را می‌بلعد.

ویلیام اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق تفنگداران دریایی ایالات متحده اخیرا در مصاحبه با کانال "Godgen Freedom" در یوتیوب، فاش کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از جنایات و فساد ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود آگاه است ولی بر این پرونده سرپوش گذاشته و آن را نادیده گرفته است.

این افسر آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا مقامات ایالات متحده و به ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از نقش زلنسکی در پرونده فساد اطلاع داشتند یا خیر، گفت: او صد در صد اطلاع دارد.

ریتر افزود: بله، آنها( مقامات واشنگتن) بستر را فراهم می‌کنند. این بهای فعالیت‌های تجاری در اوکراین است. آنها این را می‌دانند و بنابراین موافقت بازرسی و تحقیقات نیستند... اوضاع به قدری وخیم است که واشنگتن مجبور شد تمام جزئیات کمک‌های نظامی و مالی به رژیم کی‌یف را پنهان کند و بر عکس، موضوع کمبود تجهیزات و پول برملا شد و به دنبال افشای این موضوع، آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به حمایت از نظام کی‌یف ادامه دهند.

به دنبال افشاگری رسانه‌ها درباره ارتباط مسئولان کی‌یف در رسوایی فساد و خرید تجهیزات برای ارتش با قیمت گزاف، زلنسکی بارها تلاش کرده است این مقامات را برای استعفا تحت فشار قرار دهد و مسئولیت این فساد را بر دوش آنها بیندازد.

از میان مقاماتی که استعفا کرده اند می‌توان به ویاچسلاو شاپوالوف، معاون وزیر دفاع، که مسئول پشتیبانی لوجستیکی نیروهای مسلح بود و کیریلو تیموشنکو، معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین و آلکسی سیمونینکو، معاون دادستانی کل و الکسی آریستوویچ، مشاور رییس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین و فاسیل لوزینکیچ، معاون وزیر توسعه شهرها اشاره کرد.

روشن است که اقدام بایدن به سرپوش گذاشتن بر فساد زلینسکی، به قول ریتر "بهای فعالیت های تجاری در اوکراین است". وی گفته است که این قبیل فعالیت ها در رسانه های جهانی افشا شده است. این رسانه‌ها رسوایی هانتر بایدن، پسر بایدن را که در زمان دولت اوباما نایب رئیس و مسئول پرونده روابط اوکراین و روسیه بود را رسوا کرده اند. هانتر بایدن در آن زمان به عضویت هیئت مدیره شرکت "بوریسما"، غول نفتی اوکراینی درآمده و با استفاده از موقعیت سیاسی پدرش، 10 درصد از سهام این شرکت را از آن خود کرده بود.

البته همان طور که قبلا هم گفتیم، افشاگری ریتر، موضوع تازه‌ای در سیاست آمریکا نیست. این کار اصلی آمریکا در سطح جهانی است که بر فساد متحدانش سرپوش می‌گذارد و نکته جالب توجه هم این است که اغلب متحدان این کشور فاسد هستند و در واقع هیچ حاکم فاسدی را نمی‌توان یافت که از حمایت آمریکا برخوردار نباشد و در مقابل، رهبران یا مسئولان وطن‌پرست و شریف و آزاده‌ای را می‌بینیم که به شدت مورد خشم و کینه آمریکا هستند به طوری که واشنگتن همواره تمام توان خود را برای براندازی آنها به کار می‌گیرد.

پربیننده ترین خبرها