دلایل نگرانی رژیم صهیونیستی از تشدید تنش نظامی در سودان

دلایل نگرانی رژیم صهیونیستی از تشدید تنش نظامی در سودان
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1402 - 23:03

کارشناسان و ناظران بر این باورند که تشدید بحران امنیتی در سودان و خروج اتباع خارجی از کشور زنگ هشداری برای یکسره کردن نتیجه درگیری‌های نظامی است؛ وضعیتی که به نگرانی‌های رژیم اشغالگر درخصوص روند عادی‌سازی با مقامات خارطوم دامن زده است.

العالم - نظرکده

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند: سودان به دلیل اصرار ارتش و شبه نظامیان موسوم به نیروهای واکنش سریع بر ادامه جنگ بر سر قدرت، صحنه جنگ داخلی و خونریزی است. با تثبیت کنترل ارتش بر برخی مناطق، این جنگ پایان نخواهد یافت؛ زیرا نیروهای واکنش سریع هم به همان اندازه مدعی رسیدن به قدرت هستند.

پژوهشگران سیاسی خاطرنشان کردند، با توجه به اصرار دو طرف بر دستیابی به قدرت و حذف غیر نظامیان، سودان در آینده نزدیک صحنه فجایع خونینی خواهد بود. از سوی دیگر، طبق توافق بین احزاب سیاسی از جمله نیروهای "آزادی و تغییر" و شورای نظامی، دولت غیرنظامی می‌بایست در سال 2019 تشکیل می‌شد.

به گفته این کارشناسان، سودان زیر بار بحران اقتصادی، سیاسی و مالی در همه سطوح، کمر خم کرده است لذا وقت آن رسیده که طبق توافق 2019 ، قدرت به غیر نظامیان واگذار شود تا از طریق این راه‌حل، سودان از قیمومیت خارج و خونریزی قطع شود.

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل منطقه‌ای اظهار می کنند که مشخصه بارز درگیری‌های نظامی جاری در سودان درگیری میان پروژه استعمار غربی و پروژه استقلال ملی است که از ۴ سال پیش شروع شده است.

به گفته همین منابع، هدف از پروژه غربی تحت سلطه درآوردن سودان و به کار گرفتن آن برای تامین منافع خود است.

این کارشناس سیاسی با تأکید بر اینکه شرکای منطقه‌ای مسئول مستقیم نظارت بر اجرای پروژه غربی علیه سودان هستند، خاطرنشان کردند: یکی از اهداف این پروژه، حذف زبان عربی به عنوان زبان رسمی در کشور و نیز حذف برنامه‌های درسی مربوط به استقلال ملی و ارزش‌های اجتماعی و تاریخی و در رأس آنها حذف مسئله فلسطین است و این امر موید دست داشتن رژیم صهیونیستی در درگیری‌های جاری در سودان است.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که درگیری نظامی میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع نبرد بر سر قدرت است که از محورهای منطقه‌ای که در این کشور بر سر منافع اقتصادی و استراتژیک در رقابت هستند، تغذیه می‌کنند.

این تحلیلگران می گویند: درگیری‌های نظامی در سودان روند عادی‌سازی با رژیم اشغالگر را به تعویق می‌اندازد و همین امر، این رژیم را بر آن داشته تا با طرفین رقیب در این کشور برای برقراری آتش‌بس در تماس باشد.

به گفته تحلیلگران، تخلیه اتباع عربی و خارجی در سودان و خروج اتباع خارجی از کشور زنگ هشداری برای یکسره کردن نتیجه درگیری‌های نظامی است وضعیتی که به نگرانی‌های رژیم اشغالگر درخصوص روند عادی‌سازی با مقامات خارطوم دامن زده است.

پربیننده ترین خبرها