گفت‌وگوها جده درباره سودان و دست‌های پنهان برای ایجاد درگیری

گفت‌وگوها جده درباره سودان و دست‌های پنهان برای ایجاد درگیری
يکشنبه 17 ارديبهشت 1402 - 10:55

ریاض و واشنگتن در بیانیه‌ای مشترک از آغاز مذاکرات در جده درباره سودان، بین هیئت‌های ارتش و نیروهای واکنش  سریع برای برقراری آتش‌بس و سپس دستیابی به راه‌حل سیاسی استقبال کردند.

العالم - نظرکده

ارتش سودان اعلام کرد که مذاکرات جده جنبه انسانی دارد و منجر به توقف درگیری با نیروهای واکنش سریع نخواهد شد و کاهش سقف انتظارات را بخشی از راههای دیپلماتیک طرفین و تلاش برای دستیابی به راه حلی میدانند که ضامن منافع مختلف است.

کارشناسان معتقدند درگیری طرفین به دلیل اختلاف بر سر مرزها و مرکز قدرت هر یک از دو طرف است که منجر به اوج گیری درگیری در سودان شد و نیروهای ارتش سودان، افسران مرکز و شمال سودان هستند در حالی که نیروهای واکنش سریع، به جنگجویان دارفور، تعصب قبیله‌ای دارند که همین مساله تناقضاتی را ایجاد کرد که جرقه درگیری بین آنها را برانگیخت.

آنها با تاکید بر اینکه نیروهایی مانند عربستان سعودی، امارات و آمریکا می توانند قدرت خود را به هر دو طرف درگیری در سودان تحمیل کنند، خاطرنشان کردند که عملا پس از ایجاد آرامش کامل در طول 800 کیلومتری مرزها تا فرودگاه نظامی که برای حمله به نیروهای واکنش سریع استفاده می شود،و انتقال سربازان و اتباع خود به وقوع پیوست..

برخی مقامات مصری نیز به نوبه خود تأکید کردند درگیری های نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع موجب شده هر یک از طرفین بخواهند قدرت را از طرف دیگر بگیرند و با پول مردم سودان می جنگند.

آنها گفتند: هر یک از طرفین می خواهند از مذاکرات جده و عربستان با معادله صفر خارج شوند، یعنی نیروهای واکنش سریع می خواهند عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و نیروهایش تسلیم شوند،ارتش سودان نیز از همه می‌خواهد که تسلیم خواسته هایش شوند، اگرچه با هم توطئه کردند تا عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق را سرنگون کنند، بنابراین هر دوگروه و دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله رژیم اشغالگر اسرائیل ؛ مسئول این وضعیت هستند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها