واکنش وزارت خارجه آمریکا به اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی
دوشنبه 1 خرداد 1402 - 08:59

وزارت خارجه آمریکا به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش رویترز، دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، از رژیم صهیونیستی به دلیل صدور فرمانی که به شهرک‌نشینان اجازه می‌دهد در منطقه‌ای در کرانه باختری حضوری دائمی داشته باشند، به شدت انتقاد کرد.

واشینگتن پیشتر از رژیم صهیونیستی خواسته بود تا از مشروعیت بخشیدن به اقدام شهرک‌نشینان جلوگیری کند.
به نوشته پایگاه خبری تایمز آو اسرائیل، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه فرمانی را امضا کرد که به صهیونیست‌ها اجازه می‌دهد وارد منطقه حومش شوند؛ فرمانی که راه را برای ساخت یک شهرک رسمی صهیونیستی در آن منطقه هموار می‌کند.
وزارت امور خارجه آمریکا به کرات از رژیم صهیونیستی خواسته است از هرگونه اقدامی که باعث تشدید تنش با فلسطینی‌ها می‌شود، مانند رسمی کردن پایگاه‌های شهرک‌نشینان، خودداری کند و به طور اخص در مورد حومش به آنها هشدار داده است.
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «ما عمیقاً از دستور کابینه اسرائیل که به شهرک‌نشینان اجازه می‌دهد در منطقه حومش در شمال کرانه باختری - که طبق قوانین اسرائیل به طور غیرقانونی در زمین‌های خصوصی فلسطینی‌ها ساخته شده است - حضور دائمی داشته باشند، ناخرسند هستیم.»
میلر افزود: این فرمان با تعهدات کابینه اسرائیل که در سال 2004 و همچنین به تازگی به مقامات دولت بایدن داده شد، در تضاد است.
سفارت اسرائیل در واشینگتن هنوز به درخواست برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده است.
این انتقاد ایالات متحده پس از ماه‌ها تشدید خشونت بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان مطرح می‌شود و روابط بین واشینگتن و متحد اصلی آن را در خاورمیانه به بوته آزمایش می‌گذارد.
اوایل روز یکشنبه، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت رژیم صهیونیستی، عضو کابینه راست افراطی که در ماه دسامبر به قدرت رسید، به مسجد الاقصی رفت و در اظهاراتی تحریک‌آمیز مدعی شد اسراییل «متولی کنترل» آن است.
میلور در این خصوص گفت: واشینگتن همچنین نگران این «بازدید تحریک‌آمیز» و «لفاظی‌های تحریک‌آمیز» است.
وی با تاکید بر موضع آمریکا مبنی بر حفظ وضعیت موجود در اماکن مقدس قدس اشغالی گفت: این مکان مقدس نباید برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار گیرد و ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به حرمت آن احترام بگذارند.

پربیننده ترین خبرها