نشانه های کاهش اتکای عربستان به آمریکا

نشانه های کاهش اتکای عربستان به آمریکا
چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 12:58

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی، تغییر مناسبات ریاض و واشنگتن، تجدید روابط تهران و ریاض و استقبال گرم سران عربستان از رئیس جمهوری سوریه در جریان برگزاری اجلاس اخیر سران کشورهای عضو اتحادیه عرب را از جمله نشانه های کاهش اتکای عربستان به آمریکا دانست.

العالم - عربستان سعودی

در گزارش امروز رویترز آمده است: احوالپرسی گرم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب پس از سالها سردی روابط، در واقع به چالش کشیدن مخالفت واشنگتن با بازگشت سوریه به این گروه محسوب می شود.

بن سلمان که نسبت به وعده‌های آمریکا در مورد تامین امنیت عربستان بدبین بوده و از لحن شماتت بار مقام های آمریکایی خسته شده است، با دیگر قدرت‌های جهانی رابطه برقرار کرده و بی اعتنا به واشنگتن، روابط خود را با دشمنان مشترک آمریکا و عربستان بازسازی می‌ کند.

سفر سال گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان، نشان‌دهنده تجدید نفوذ ریاض بود؛ رهبر آمریکا دست خالی به کشورش بازگشت در حالی که ولیعهد سعودی از نمایش عمومی تعهد آمریکا به امنیت عربستان خشنود بود.

به نوشته این رسانه، کاهش اتکای عربستان به آمریکا زمانی مشهود شد که چین میان ریاض و تهران میانجیگری کرد.

گرچه عربستان این توافق را از موضع قدرت انجام نداد و متحدان ایران قدرتمندتر از متحدان سعودی در عراق، سوریه و لبنان ظاهر شده و بیشتر مناطق پرجمعیت یمن را در اختیار دارند، با این حال این نزدیکی نشان داد که ریاض می‌تواند خسارات خود را کاهش داده و با رقبا و دشمنان آمریکا برای حمایت از منافع منطقه‌ای خود مانند خاموش کردن آتش جنگ یمن که نیروهای سعودی را از سال ۲۰۱۵ گرفتار کرده، همکاری کند.

این گزارش می افزاید: ریاض از یک سو باور داشت که واشنگتن متحدان قدیمی خود را در جریان بهار عربی رها کرده و ممکن است خاندان سعود را به حال خود گذارد. از سوی دیگر نیز معتقد بود که پیگیری توافق هسته‌ای با تهران، موجب شده تا واشنگتن فعالیت‌ های فزاینده نیروهای نیابتی‌های ایران که ریاض آنها را تهدیدی علیه خود می داند، نادیده گیرد.

این تصور در حال حاضر تقویت شده است. یک منبع سعودی نزدیک به سران عربستان، به "اجرای سهل‌ انگارانه تحریم‌ های علیه ایران و کاهش نیروهای آمریکایی در سوریه" اشاره کرد و گفت: من فکر می کنم در نهایت کشورهای منطقه، آنچه را که به صلاحشان باشد انجام خواهند داد.

به گزارش ایرنا، در همین حال، ریاض از اینکه آمریکا حمایت خود از عملیات عربستان در یمن پس از آنکه واشنگتن بارها از پادشاهی خواست تا مسئولیت امنیت خود را به عهده بگیرد، دریغ کرد، عصبانی بود.

این منبع آگاه رویترز با اشاره به کنار کشیدن آمریکا از دخالت در جنگ داخلی یمن گفت: بدون دخالت مستقیم آمریکا یا حمایت از تلاش‌های نظامی سعودی، ریاض چاره‌ای جز توافق با ایران نداشت، حتی اگر این امر باعث آزار واشنگتن شود و این نتیجه اقدام خود آمریکاست.

پربیننده ترین خبرها