سفر مخفیانه مقام آمریکایی به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران

سفر مخفیانه مقام آمریکایی به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران
چهارشنبه 10 خرداد 1402 - 01:51

تارنمای آکسیوس بامداد چهارشنبه گزارش داد که «برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه اوایل ماه جاری میلادی (می) سفر بی‌سر و صدایی به عمان داشت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

العالم - آمریکا

آکسیوس این خبر را به نقل از پنج مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی منتشر کرد.

آکسیوس در ماه نوامبر گزارش داد که دولت بایدن با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهاد احتمالی در خصوص یک توافق موقت با ایران رایزنی کرده است.

بر اساس این گزارش، طبق توافق موقت برخی تحریم‌ها در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شوند.

آکسیوس به نقل از چهار مقام آمریکایی و صهیونیستی نوشت که مک‌گورک هشتم ماه می (۱۸ اردیبهشت) پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفیید به عربستان و سرزمین‌های اشغالی داشت، به مسقط پایتخت عمان رفت.

این سفر توسط آمریکا و عمان علنی نشد اما مقام‌های آگاه گفتند که محور اصلی این سفر رایزنی درباره تلاش تازه دیپلمات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان آمریکا و ایران هستند.

آکسیوس افزود: سه مقام ارشد اسرائیل مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی این موضوع است که آیا ایرانی‌ها مایل به برداشتن گام‌هایی هستند که محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای آنها اعمال کرده و باعث تنش‌زدایی در اوضاع منطقه‌ای شود و اینکه آنها در ازای این مسائل چه چیزی می‌خواهند.

یک سخنگوی شورای امینت ملی کاخ سفید ادعاهای مقام‌های صهیونیست را رد کرد و گفت: آمریکا هیچ رایزنی درباره یک توافق موقت نداشته و هیچ رایزنی در خصوص کاهش تحریم‌ها یا بستن پرونده مسائل پادمانی نداشته است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی نیز اظهار کرد که «آمریکا در حال همکاری با عمانی‌ها درباره مساله ایران است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که آنها درباره دیپلماسی منطقه‌ای «که ایران یکی از ابعاد آن باشد» اظهارنظر نمی‌کنند.

سه مقام صهیونیستی به آکسیوس گفتند که دولت اسرائیل نگران تلاش احتمالی دولت باید برای رسیدن به توافق موقت مبتنی بر «تعلیق در برابر تعلیق» با ایران است.

آکسیوس پیشتر نوشته بود که ران درمر وزیر امور راهبردی و تزاچی هانگبی مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی قرار است روز پنجشنبه در سفر به کاخ سفید درباره این نگرانی‌ها رایزنی کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها