وزیر خارجه سوریه راهی عراق می‌شود

وزیر خارجه سوریه راهی عراق می‌شود
پنج‌شنبه 11 خرداد 1402 - 16:43

وزیر خارجه سوریه قرار است سیزدهم خرداد در رأس هیأتی به عراق سفر و با مقامات این کشور گفت و‌گو کند.

العالم - سوریه

منابع سوری در وزارت خارجه این کشور امروز (پنج شنبه) به روزنامه الوطن گفتند که «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه قرار است روز شنبه هفته آینده (۱۳ خرداد) به عراق سفر کند.

به نوشته روزنامه الوطن سوریه، این سفر بنا به دعوت «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق صورت می‌گیرد و فیصل مقداد قرار است با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دیدار و گفت‌و‌گو کند.

حضور وزیر خارجه سوریه در بغداد در شنبه هفته آینده در حالی است که فیصل مقداد قرار بود در تاریخ ۱۶ اردیبهشت راهی عراق شود که بنا به دلایل اعلام نشده، آن سفر لغو شد.

از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ این سومین سفر وزیر خارجه این کشور به عراق خواهد بود؛ یک بار در پنجم خرداد ۱۳۹۲ و بار دیگر در چهارم شهریور ۱۳۹۵ که در آن زمان مرحوم «ولید المعلم» سکان وزارت خارجه سوریه را بر عهده داشت.

با این حال سفر پیش روی فیصل مقداد به بغداد در شرایطی است که بحران سوریه به مراحل نهایی خود رسیده و دولت دمشق با غلبه بر بحران بار دیگر کرسی خود را در اتحادیه عرب بازپس گرفته است.

در این راستا روزنامه الوطن نیز نوشت که سفر فیصل المقداد در سایه فضای مثبت ایجاد شده در منطقه پس از نشست جده در تاریخ ۲۹ اردیبهشت و خیز کشورهای عربی برای بازسازی روابط خود با دمشق صورت می‌گیرد. به خصوص اینکه عراق تلاش زیادی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب انجام داد و از ابتدا به همراه لبنان و الجزایر با تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه مخالف بود.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود که بغداد نقش فعالی در بازگشت سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب انجام داد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز پیش از نشست اتحادیه عرب گفته بود: «موضع بغداد در این خصوص ثابت است و سوریه باید در چارچوب یک راه‌حل سیاسی برای توسعه امنیت و ثبات منطقه به اتحادیه عرب بازگردد و بار دیگر کرسی خود را به دست آورد».

ظهور گروهک تکفیری داعش که بخش‌های وسیعی از هر دو کشور را به اشغال خود در آورد، موجب شد تا عراق و سوریه هرگز همکاری و هم‌افزایی سیاسی و امنیتی میان خود را کنار نگذارند. در بحث امنیت مرزها نیز همواره دو کشور همواره همکاری بسیار نزدیک با یکدیگر داشتند.

بشار اسد در ۱۹ مارس ۲۰۱۹ (۲۸ اسفند ۱۳۹۷) در دیدار با یک هیأت نظامی عراقی، گفته بود که روبط دمشق و بغداد در طول جنگ علیه تروریسم بسیار تقویت شد.

در حوزه اقتصادی نیز دو کشور تلاش دارند سهم تجارت میان خود را گسترش دهند. در این راستا در تاریخ ششم خرداد نیز سوریه در نشست نراه توسعه» در بغداد که با حضور کشورهای عرب یحاشیه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، حضور یافت.

عراق همچنین به هنگام وقوع زلزله مهیب جنوب ترکیه و شمال سوریه (۱۷ بهمن ۱۴۰۱) کمک قابل توجهی برای زلزله زدگان سوری ارسال کرد و محمد السودانی نخست‌وزیر عراق ضمن تماس تلفنی با بشار اسد، دستور ایجاد یک پل هوایی برای این منظور را صادر کرد.

پربیننده ترین خبرها