رومانی سفیری که یک میمون را با دیپلمات‌های آفریقایی مقایسه کرده بود از کنیا فراخواند

رومانی سفیری که یک میمون را با دیپلمات‌های آفریقایی مقایسه کرده بود از کنیا فراخواند
يکشنبه 21 خرداد 1402 - 10:31

اظهارات سفیر رمانی در کنیا دردسرساز شده است.

العالم - اروپا

به نقل از سی‌ان‌ان، رومانی سفیر خود در نایروبی - پایتخت کنیا - را پس از آنکه وی ظاهراً یک میمون را با دیپلمات‌های آفریقایی مقایسه کرد، به بخارست فراخواند و بابت رخداد پیش‌آمده نیز عذرخواهی کرد.

اسناد به دست آمده توسط سی‌ان‌ان نشان می‌دهد دیپلمات‌های آفریقایی به طور رسمی اظهارات دراگوس تیگاو را در نشستی با نمایندگان کشورهای اروپای شرقی که در ماه آوریل در دفتر سازمان ملل در پایتخت کنیا برگزار شد، محکوم کردند.

بر اساس نامه‌ای که در آن از رمانی خواسته شده است عذرخواهی کند، سفیر این کشور زمانی که میمونی در مقابل پنجره اتاق کنفرانس ظاهر شد، گفت: «یک گروه آفریقایی به ما پیوسته است».

چول آجونگئو، سفیر سودان جنوبی در کنیا که ریاست دیپلمات‌های آفریقایی در نایروبی را بر عهده دارد، در این خصوص نوشت: «گروه آفریقایی مایل است سخنان توهین‌آمیز، نژادپرستانه و تحقیرآمیز را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.»

وزارت امور خارجه رومانی گفت تنها در 8 ژوئن از این حادثه مطلع شده است اگرچه این حادثه در پایان ماه آوریل رخ داد.

سی‌ان‌ان دو نامه عذرخواهی از سوی تیگاو برای دیپلمات‌های آفریقایی به فاصله چهار روز دریافت کرد. تیگاو در ابتدا گفت که اظهارات او در طول یک جلسه طولانی، داغ و بسیار بحث‌برانگیز مطرح شد و تلاشی برای «آرام‌شدن جو» بود. او سپس آن بخش را حذف کرد.

در بیانیه وزارت خارجه رومانی آمده این کشور امیدوار است این حادثه بر «روابط عمیق» این کشور با کشورهای آفریقایی تأثیر نگذارد.

در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه رومانی عمیقاً از این وضعیت متاسف است، عذرخواهی خود را از همه کسانی که آسیب دیده اند اعلام می‌کند و تمام رفتارها و نگرش‌های ناسازگار با احترام متقابل را به شدت رد و محکوم می‌کند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها