ماجرای جنجالی حبس شهروند لبنانی در آمریکا با اتهامات ساختگی / «یوسف حمود» کیست؟

ماجرای جنجالی حبس شهروند لبنانی در آمریکا با اتهامات ساختگی / «یوسف حمود» کیست؟
چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 18:23

آمریکا یک شهروند لبنانی را که بدون هیچ دلیل و مدرکی به مدت ۲۳ سال در زندان‌های ایالات متحده حبس بود، آزاد کرد.

العالم - لبنان

«محمد یوسف حمود» که رسانه‌های آمریکایی او را «خطرناک‌ترین عنصر حزب‌الله در خاک آمریکا» توصیف‌ می‌کنند و داستان‌های هالیوودی زیادی درباره وی نوشته‌ و 2 کتاب و یک فیلم مستند و ده‌ها گزارش مطبوعاتی درباره او منتشر شده، بعد از 23 سال، روز گذشته از زندان‌های آمریکا آزاد شده و در میان استقبال لبنانی‌ها در فرودگاه بیروت به کشورش برگشت.

خانواده محمد یوسف حمود می‌گویند که او در سال 1992 به عنوان مهاجر لبنان را ترک کرد و اکنون بعد از23 سال گذراندن عمر خود در زندان‌های آمریکا و درحالی که محکوم به 155 سال حبس در آمریکا شده بود، به بیروت بازگشته است.

حمود که اکنون 49 سال دارد در گفتگو با روزنامه الاخبار اعلام کرد که نظام قضایی آمریکا هرگز هیچ مدرکی علیه او پیدا نکرده و برای اینکه وی را به زندان بیاندازد داستانی شبیه به داستان‌های علمی-تخیلی سرهم کرد. سیستم قضایی ایالات متحده با تکیه بر سخنان یک شاهد ساختگی و بدون هیچ دلیل و مدرکی او را متهم به تامین مالی حزب‌الله با 3500 دلار کرد و این درحالی است که وی این پول را برای مادرش در لبنان فرستاده بود تا خرج فقرا کند.

محمد یوسف حمود گفت که او در آمریکا در معرض اتهامات غیرواقعی و در میان توطئه‌ها قرار گرفت و فیلم‌های مستند ساختگی درباره وی منتشر و ادعا شد که او یکی از «خطرناک‌ترین عناصر حزب‌الله در قاره آمریکاست». همچنین کتاب‌هایی درباره ورود نیروهای حزب‌الله به خاک آمریکا نوشته شد. رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند که محمد یوسف حمود دوست شهید «عماد مغنیه» فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله و هماهنگ‌کننده امور حزب‌الله بین کانادا و ایالات متحده و ونزوئلا و نیز دوست صمیمی سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله است.

این دروغ‌ها به اندازه‌ای بزرگ بود که حتی برخی از رسانه‌های آمریکایی نیز نتوانستند آن را باور و درک کنند. این درحالی است که تنها فعالیت یوسف حمود در ایالت کارولینای شمالی در آمریکا، حضور در مراسم دعای کمیل در هر شب جمعه بود.

ماجرا از فردی به نام «س.حرب» شروع می‌شود که یک شهروند لبنانی از منطقه «برج البراجنه» است که در آمریکا زندگی می‌کند و در میان آشنایان و همسایگان به انجام اقدامات غیرقانونی همچون جعل کارت‌های اعتباری و چک و اداره یک سایت غیراخلاقی و رشوه دادن به مقامات مربوطه در حوزه مهاجرت و ... معروف است. وی به دلیل این تخلفات در آمریکا محکوم به 30 سال حبس شده بود اما نظام قضایی ایالات متحده معامله‌ای با وی انجام داد تا حبس او را به 47 ماه کاهش دهد.

قربانی این معامله، محمد یوسف حمود بود و س.حرب قبول کرد در ازای دروغ و اتهامی که به حمود وارد می‌کند در مجازاتش تخفیف داده شود و قرار شد بگوید که به درخواست محمد یوسف حمود، پول‌هایی را برای حزب‌الله منتقل کرده است. بعد از آن نیروهای پلیس به منزل یوسف حمود حمله کردند اما چیزی جز یک سلاح فردی که حمل آن در آمریکا معمول است پیدا نکردند.

یوسف حمود می‌گوید، با وجود اینکه پلیس آمریکا چیزی در منزل او پیدا نکرد بدون هیچ دلیل و مدرکی از همان لحظه اول وی را متهم به انتقال پول برای حزب‌الله کرد و سپس کلیپ‌هایی از عملیات‌های نظامی حزب‌الله منتشر شد. دادستانی آمریکا 3 سال برای اثبات اینکه حمود برای حزب‌الله پول انتقال می‌داد تلاش کرد اما موفق نشد.

بر این اساس، در سال‌های ابتدایی بازداشت یوسف حمود، دستگاه قضایی آمریکا به جز مشکلات مالیاتی هیچ مدرکی علیه وی پیدا نکرد و این درحالی است که برای محکوم کردن او ده‌ها کنفرانس مطبوعاتی در آمریکا برگزار و میلیون‌ها دلار هزینه شده بود. حمود می‌گوید در این شرایط دستگاه قضایی آمریکا در برابر 2 گزینه قرار داشت: رها کردن من و زندانی کردن «س.حرب». اما س. حرب معامله با نظام قضایی ایالات متحده را پذیرفته بود و بر همین اساس گفت که من (حمود) در سال 1999 به او (س.حرب) 3500 دلار داده بودم تا برای حزب‌الله بفرستد.

اما فیلم‌های آمریکا در این مرحله متوقف نشدند، بلکه دادستانی ایالات متحده یک کارشناس استخدام کرد و 25 هزار دلار به او داد تا شرایط حمود را در لبنان پیگیری کند و گزارش دهد که او در لبنان چه کار می‌کرده است. نتیجه این گزارش بسیار مضحک و ساختگی بود و کارشناس مذکور اعلام کرد که حمود در منطقه برج‌البراجنه که یک منطقه ضد آمریکایی است بزرگ شده است. همچنین در این گزارش داستان‌های خیالی و متناقض زیادی وجود داشت.

به این ترتیب و بدون هیچ دلیل و مدرکی، یوسف حمود ابتدا به 155 سال زندان محکوم شد و در سال 2012 این حکم به 30 سال و در سال 2019 به 25 سال کاهش یافت. او طی این سال‌ها بین زندان‌های تگزاس و ایندیانا و کنتاکی جابجا می‌شد. زندان‌هایی که حمود در آنجا حبس بود اغلب امنیتی هستند و برخی دیگر از این زندان‌ها نیز به دلیل حوادث وحشتناک و خونباری که در آنها اتفاق می‌افتد به «زندان‌های خونین» معروف هستند.

یوسف حمود می‌گوید، آمریکایی‌ها گیج بودند و نمی‌دانستند من را در کدام زندان بیاندازند؛ زیرا من عضو گروه‌های افراطی نبودم و حتی در پرونده مالی نیز محکوم نشده بودم. سخت‌ترین روزهای من در زندان «اصلاح و تربیت» بود؛ جایی که در سلول‌ها به مدت 23 ساعت بسته می‌ماند و سپس در زندان ویژه تروریست‌ها حبس شدم.

محمد یوسف حمود در ادامه تعریف می‌کند، از آنجایی که رسانه‌های آمریکایی من را به عنوان «خطرناک‌ترین عنصر حزب‌الله در قاره آمریکا» معرفی کرده بودند، سایر زندانیان از تعامل با من می‌ترسیدند. یک بار در یکی از سلول‌ها با رئیس یک باند افراطی باهم بودیم و او بعد از اینکه نام مرا روی جلد یکی از مجله‌های آمریکایی دید، ترسید و گفت که از نظر او من خطرناک‌ترین تروریست جهان هستم!

تسنیم

پربیننده ترین خبرها